Vijf Leidse namen op longlist Libris Geschiedenis Prijs 2016

De 10 genomineerden voor de Libris Geschiedenis Prijs 2016 zijn bekend. Maar liefst de helft van de schrijvers is aan Leiden verbonden (geweest).

De hel van 1812

Alumnus Bart Funnekotter schreef De hel van 1812. Funnekotter vertelt hierin het verhaal van de 15.000 Nederlanders die deelnamen aan Napoleons rampzalige Russische veldtocht in 1812.

Soldaat in Indonesië

Hoogleraar Gert Oostindie baseert zijn Soldaat in Indonesië, 1945 – 1950 op de dagboeken, brieven en memoires van veteranen uit de Indonesische Onafhankelijkheidsoorlog. Naast de vaak onthutsende Nederlandse oorlogsmisdaden komen uiteenlopende thema’s als angst, schaamte, verveling en seks aan bod.

Anti-joodse beeldvorming en Jodenhaat

Chris Quispel is verbonden aan het Instituut voor Geschiedenis. In Anti-Joodse beeldvorming en Jodenhaat beschrijft hij de lange en indringende geschiedenis van het antisemitisme in West-Europa.

1848 – Clubkoorts en revolutie

Uitzonderlijk: een proefschrift op de longlist. Geerten Walings dissertatie 1848 – Clubkoorts en revolutie onderzoekt de revolutionaire tendensen in Parijs en Berlijn rond 1848 en schetst hoe zij de politieke cultuur van Europa hervormden.

Een woord een woord

Frank Westerman is in 2016 gastschrijver in Leiden. In Een woord een woord neemt hij de lezer mee naar een aantal gijzeldrama’s om uit te zoeken wat taal kan uitrichten tegen terreur.

Kijk voor de volledige longlist op de website van Libris

Libris Geschiedenis Prijs

De Libris Geschiedenis Prijs is een initiatief van Historisch Nieuwsblad, Libris, de NTR/VPRO, het Rijksmuseum, het Nederlands Openluchtmuseum en de Volkskrant en wordt in 2016 voor de tiende keer uitgereikt. Met deze prijs willen de initiatiefnemers een stimulans geven aan het goede historische boek in Nederland.