Succesvolle 55ste Leiden-Londen bijeenkomst over migratievraagstukken en Brexit-referendumuitkomst

Op zaterdag 25 juni 2016 organiseerde het Europa Instituut de 55ste Leiden-London bijeenkomst, getiteld "EU borders straining at the seams? Legal challenges facing the EU in the area of migration and the refugee crisis". Gezien de timing was het onvermijdelijk dat de meest intense discussies plaatsvonden tijdens de laatste sessie, een paneldebat over de uitslag van het Brexit-referendum.

De belangrijkste juridische analyse van de migratiegerelateerde vragen werd gegeven in de ochtendsessies. Ten eerste sprak Evelien Brouwer (VU, Amsterdam) over “External and internal free movement – strains on Schengen and relationship between external and internal borders". Daarna besprak Violeta Moreno Lax (Queen Mary, Londen) de problemen waarmee het asielsysteem van de EU kampt, onder de titel “Strains on the Dublin system: solidarity based on coercion”. Jorrit Rijpma (Leiden) reageerde op deze twee presentaties. In het laatste debat voor de lunch over “External dimensions to the migration crisis”, gepresenteerd door Bernard Ryan (Universiteit van Leicester), werd aandacht besteed aan de ECHR-aspecten en terugkeerovereenkomsten van de EU. Dr. Rijpma nam opnieuw de rol op zich van respondent. In de namiddag bood Daniel Thym (Universiteit van Konstanz) een ​​breder perspectief, met een lezing over “The ‘refugee crisis’ as a problem of supranational integration through law”. Hiermee werd een verbinding gelegd naar het probleem van de publieke perceptie van de EU, wat leidde tot het catastrofale Brexit-resultaat. Joanne Hunt (Universiteit van Cardiff) vormde samen met Bernard Ryan, Michael Dougan (Universiteit van Liverpool) en Niamh Nic Shuibhne (Universiteit van Edinburgh) een panel van deskundigen dat een aantal eerste reacties gaf over de referendumuitkomst. Veel van de 60 deelnemers aan deze internationale conferentie droegen bij aan dit goed geïnformeerde, maar ook levendige en soms emotionele debat.

Het evenement werd georganiseerd door Alison McDonnell, met behulp van Pauline Vincenten.
Dank gaat ook uit naar professor Sir David Edward, Stefaan Van den Bogaert en Jean Pierre Gauci voor het voorzitten van de sessies.

Professor Margot Horspool, British Institute for International and Comparative Law, nodigde alle aanwezigen uit voor de 56ste Leiden-Londen bijeenkomst die in 2017 in Londen zal worden gehouden - ongeacht de politieke ontwikkelingen.