Inspirerende sessie bij CMS Derks Star Busman Advocaten

Afgelopen donderdag reisden drie studenten van de Universiteit Leiden af naar CMS advocaten in Amsterdam. Vanuit het Centrum voor Ondernemerschap en Innovatie organiseerden zij een innovatie-sessie bij het grote Europese advocatenkantoor.

Als eerste bespraken de Leidse studenten of de invoer van technische juridische innovaties invloed heeft op de prijs die de klant bereid is te betalen voor een juridische dienst. Dit aan de hand van een scriptie onderzoek van één van de studentes. Een relevant onderwerp voor advocatenkantoren die aan het nadenken zijn over de invoer van dit soort innovaties en een onderzoek dat verder uitgerold kan worden binnen een kantoor. Student Anne: “Het was mooi om te zien dat de advocaten van CMS de vragen die ik gesteld had in mijn onderzoek uit probeerden te werken voor hun eigen cliënten. Zo werden zij niet alleen bewust van de eigen bereidheid te innoveren maar ook het feit dat gekeken moet worden naar de behoefte van de cliënt naar innovaties.”

Vervolgens zocht één van de studenten de discussie op met de aanwezige advocaten. Hoe zit het binnen CMS met innovaties en veranderingen? Aan de hand van het Business Model canvas werden de advocaten getriggerd na te denken over vragen als; Wat wil de klant? Wat hebben we al binnen CMS en waar zouden we meer mee kunnen? De toegevoegde waarde zit hem niet meer puur in het hebben van kennis, maar in wat je met die kennis doet, was de boodschap.  De openheid van de discussie zorgde voor een geslaagde en inspirerende middag.

In de visie van het Centrum staan de business modellen van advocaten- en notariskantoren heden ten dage onder druk. Belangrijke delen van de dienstverlening zullen in de toekomst misschien vervangen worden door technologie. Door middel van dit soort innovatie-sessies geeft het Centrum advocatenkantoren handvatten om aan te haken bij de grote ontwikkelingen in de bedrijfstak. Hierbij spelen nieuwe manieren van geld verdienen, nieuwe strategieën, marketing en marktonderzoek een rol. Meer weten? Stuur een mailtje naar entrepreneurship@law.leidenuniv.nl.