Stage Juridisch Ondernemerschap en Innovatie

Vanaf september 2016 kunnen bachelor studenten van de rechtenfaculteit stage lopen via het Centrum voor Ondernemerschap en Innovatie. Er is een grote behoefte aan het opdoen van praktische vaardigheden in de juridische opleidingen. Doordat de studenten hier vanaf september 5 ECTS mee verdienen, kunnen deze vaardigheden worden opgedaan binnen het bestaande curriculum. Het is een invulling van het keuzevak in semester I of II van de bachelor rechtsgeleerdheid aan de Universiteit Leiden.

Het Centrum gaat de stages begeleiden en eventueel ook assisteren bij het zoeken naar een stageplaats. De stages zijn gericht op ondernemerschap en de zogenaamde ‘Legal Tech’, het gebruik van internet in de juridische dienstverlening. In de stageperiode leert de student mee te gaan met de ontwikkelingen in de juridische dienstverlening. De inhoud ligt op het terrein van juridisch ondernemen of juridische innovatie. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om omzetten van een juridisch vraagstuk in een algoritme om juridische vraagstukken op te lossen. Ook kan nagedacht worden over de verdienmodellen en innovaties binnen een advocatenkantoor. Of de student kan zijn eigen juridische onderneming opstarten.

Er is steeds meer vraag naar de ’T-shaped lawyer’, de advocaat die diepgaande juridische kennis combineert met meer algemene kennis en vaardigheden. Ondernemende vaardigheden en onderwerpen als projectmanagement en technische kennis zijn van grote waarde. De uiteindelijke missie van het Centrum is om Leidse rechtenstudenten uit te laten groeien tot innovatief ingestelde juridische professionals. Hier dragen de mogelijke stages aan bij.

Geïnteresseerde studenten kunnen zich vanaf 1 juli 2016 op geven voor een stage door zich in te schrijven via Usis en een mail te sturen naar entrepreneurship@law.leidenuniv.nl. Ook staat de stage vanaf nu in de e-studiegids.