“Het krijgt een hoop positieve respons”

Veel geesteswetenschappers houden er een eigen blog op na. Deze zomer besteden we daar aandacht aan. Vandaag aan het woord: Dr. Florian Schneider van het Politics East Asia blog.

Wat is het doel van het blog?

Het begon oorspronkelijk als onderdeel van een onderzoeksproject met NWO-financiering. Het bijhouden van een blog werd een goede manier om het onderzoek te valoriseren. Ik gebruik het ook als een manier om proefballonnen op te laten voordat ik besluit een artikel te schrijven, maar eveneens om mijn studenten aan het discussiëren te krijgen. Het is vooral handig als een aanvulling op Blackboard, wat een vrij afgesloten omgeving is. Op die manier worden studenten aangemoedigd om hun werk te presenteren op een meer aantrekkelijke en publieke manier. Het krijgt een hoop positieve respons uit Afrika en Latijns Amerika, waar studenten mijn blogberichten over onderzoeksmethoden gebruiken in hun studiegebieden.

Is het puur informatief of ook opinie?

Oh nee, het is zeker ook deels opinie. Peer-reviewers die je artikelen lezen vragen je vaak om neutraler te zijn totdat je het meest neutrale artikel overhoudt, dus daar is weinig ruimte voor opinie. Op mijn blog neem ik wel standpunten over dingen aan, maar het is moeilijk om te zeggen hoe zichtbaar dat is. Het zijn echter vooral studenten die reageren. Misschien is het iets generationeels, maar collega’s geven nauwelijks commentaar.

Wat is de grootste les die je geleerd hebt van het bloggen?

Ha. Hmm. Dat zijn er waarschijnlijk twee. De eerste is dat zelfs onafgemaakt werk nuttig kan zijn. Als wetenschapper ben je gewend te denken dat een inzicht alleen nuttig is aan het einde van een peer reviewed cyclus. Dat is dom. Als onderdeel van een onderzoeksproject kan het juist erg nuttig zijn voor jezelf of anderen om gewoon een paar gedachten op te schrijven. Het tweede is dat het jezelf laten zien in eerste instantie erg eng kan zijn. Als je kijkt naar mijn eerste paar posts, zie je dat die veel voorzichtiger verwoord zijn dan de latere. Maar de verwachte terugslag kwam niet. Het was niet negatief op de manier die je je voorstelt.

Op welke prestatie met betrekking tot je blog ben je het meest trots?

De populairste blogpost op mijn website, over hoe een discoursanalyse uit te voeren, heeft 111.802 unieke paginaviews, van de 237.272 in totaal, en 349 reacties. Daar ben ik erg trots op.

Als je een blog-award uit zou mogen reiken, wie krijgt hem dan en waarom?

Zeker weten Nottingham’s China Policy Institute. Jonathan Sullivan is erg succesvol geweest in het verbinden van mensen met verschillende interesses en China-gerelateerde vakgebieden, ondanks dreigingen van het stopzetten van subsidie. Er is ook de dreiging van het compleet sluiten van Nottingham’s Chinadepartement, maar dat zou gewoon schandalig zijn.