Leidse studenten winnen innovatieprijs met Appjection!

Bezwaarmaak-applicatie Appjection heeft de eerste editie van De Brauw’s innovatieprijs De BLIC gewonnen. De drie Leidse oprichters ontvangen 25.000 euro en krijgen gratis advies van De Brauw-advocaten.

Appjection maakt het mogelijk bezwaar te maken tegen boetes en besluiten met een smartphone. Via de app of via Whatsapp kunnen bezwaarmakers alle relevante informatie aanleveren. Vervolgens zorgt Appjection voor een automatisch correct format en stuurt het bezwaar naar de juiste instanties. De applicatie werkt op no cure, no pay-basis. Als het bezwaar niet slaagt, of een boete niet verlaagd wordt, hoeft de gebruiker niets te betalen. Is het bezwaar wel succesvol, dan ontvangt Appjection een deel van het bespaarde bedrag.

Om dit soort ideeën van studenten te stimuleren is op de Leidse rechtenfaculteit het Centrum voor Ondernemerschap en Innovatie actief. Het Centrum richt zich op de ‘Legal Tech’, het gebruik van internet in de juridische dienstverlening. Hierin komen juridisch ondernemen en innovatie bij uitstek samen, zo bewijst ook maar weer het winnende idee van Appjection. Het centrum ondersteunt Leidse rechtenstudenten om ondernemender te worden en is de kraamkamer voor nieuw onderwijs op het gebied van vaardigheden die juridische studenten verder brengen.

Voor het eerst organiseerde De Brauw dit jaar de BLIC (Brauw Legal Innovation Challenge) . De jury bestaande uit Geert Potjewijd (managing partner van De Brauw), Douwe Groenevelt (ASML) en Michael van den Berg (IBM) koos Appjection tot winnaar. Naast het stimulerende geldbedrag van 25.000 euro ontvangen de oprichters Doortje van Bokkem, Matthijs Lagas en Max Heck ook juridisch advies van het top vier advocatenkantoor.