Lancering Legal Tech Denktank

Op 26 mei 2016 is tijdens de 5e ‘Dutch Legal Tech Meetup’ de Legal Tech Denktank gelanceerd. De leden van de Denktank zijn verbonden aan Kennedy van der Laan, Dutch Legal Tech, Wolters Kluwer en Universiteit Leiden. De Denktank ziet toe op het geven van een inhoudelijke verdieping van technologie-gedreven juridische innovatie. Als nieuwe organisatie werkt zij als inspirator, stimulator en initiator mee aan technologische veranderingen in de juridische dienstverlening.

De juridische markt staat door opkomst van ‘Legal Tech’ voor grote uitdagingen. ‘Legal Tech’ is het gebruik van internet in de juridische dienstverlening, een verzamelnaam voor innovatieve internet-gerelateerde juridische activiteiten. De markt van de ‘Legal Tech’ heeft zich ontwikkeld tot een markt waarin startups de juridische dienstverlening ontwrichten, een markt waarin veel op het punt staat te veranderen. Als onafhankelijk platform draagt de Denktank bij aan het verspreiden van ‘Legal Tech’ in Nederland. Dit doet zij door middel van discussie, het verzamelen van informatie en communicatie.

Centraal staan reguliere bijeenkomsten van een kerngroep. Daarnaast brengt de Denktank mensen en organisaties die interesse hebben in en belang hebben bij ‘Legal Tech’ samen. Dit zijn bijvoorbeeld juridische dienstverleners, ondernemingen met juridisch getinte werkzaamheden, ondernemingen gericht op het verzamelen of verwerken van juridische informatie, startups maar ook de overheid. De Denktank gaat te werk op het snijvlak van recht, technologie, innovatie en ondernemerschap.

De Legal Tech Denktank is een initiatief van Jeroen Zweers (Kennedy van der Laan), Jelle van Veenen (Dutch Legal Tech, Legal Service Designer), Peter Backx (Wolters Kluwer) en René Orij (Universiteit Leiden). Deelnemers nemen deel aan de Denktank op persoonlijke titel. In de toekomst wordt de Denktank uitgebreid met aanvullende disciplines en expertises. Ook zal in latere instantie de stap naar continentaal Europa worden gezet.

Om verder op de hoogte te blijven van de Legal Tech Denktank, stuur een bericht naar denktank@dutchlegaltech.nl