Meeting old friends and making new ones

Onze decaan Rick Lawson en Anette van Sandwijk, Hoofd Bureau Internationaal Onderwijs, reisden van 5 tot en met 16 april langs een aantal partners in de Verenigde Staten. Leiden Law School heeft al lange tijd samenwerkingsverbanden met een aantal vooraanstaande Amerikaanse Law Schools. Doel van de reis was collega’s te ontmoeten, de bestaande samenwerking verder te intensiveren (bv. staff exchange, onderzoek) en de collega’s van onze nieuwe partner schools te ontmoeten en de huidige situatie/stand van zaken van het Amerikaanse juridische onderwijs te verkennen.

Welke partners?

Rick Lawson met student Tim Bijman.

•           Boston University – gesproken met John Riccardi, Assistant Dean for Graduate and International Programs. En met Tim Bijman, een van onze uitwisselingsstudenten aldaar. Gesproken is o.a. over het opzetten van samenwerking op het gebied van belastingrecht.

•            Harvard University (geen partner). Gesproken met Michael Ignatieff, Cleveringa hoogleraar (2013-2014) en hoogleraar aan de Kennedy School of Governance.

•           University of Connecticut (in Hartford Connecticut, the insurance capital of the nation). Al heel lang een partner van ons. Tanja Bender is vorig jaar een jaar aan UConn verbonden geweest. Gesproken met Dean Fisher, Professor Peter Lindseth, Carrianna Field, en Prof. Mark Weston Janis. De expertise van UConn op het gebied van Verzekeringsrecht lijkt interessante mogelijkheden te bieden voor ons Hazelhoff Center for Financial Law.

De bibliotheek van Columbia Law School.

•           Columbia Law School (Columbia Summer Program), gesproken met Julia Miller, Assistant Dean Executive Education and Non- Degree Programs en Adam Kolker, Dean and Executive Director of International and Comparative Law Programs. Gesproken is o.a. over het opzetten van een gezamenlijk programma op het gebied van privacy en het uitwisselen van persoonsgegevens tussen de EU en de VS.

o            Vrijdagavond heeft Rick Lawson de Cleveringa-lezing verzorgd in het kantoor van Hughes Hubbard Reed, New York, waar alumnus Jan Joosten partner is.  Naast alumni was ook een groep Grotius studenten aanwezig die op studiereis in New York waren.

Rick Lawson met Dean Eduardo Peñalver.

•          Nieuw: Cornell University (Ivy League university):  wij gaan vanaf komend jaar met studentenuitwisseling beginnen met deze universiteit en hebben de eerste studente die komend najaar in Leiden komt studeren gesproken. Daarnaast gesproken met Dean Eduardo Peñalver, Elizabeth Brundige, Assistant Dean for International Programs en Prof. Jens Ohlin, Associate Dean for Academic Affairs. Ohlin benadrukte dat onderzoekers altijd welkom zijn voor een studie-verblijf.

•             Nieuw: UCLA - nog een prachtige toevoeging aan onze lijst met Amerikaanse partneruniversiteiten. Wij waren eerder door alumna Jessica Peake (PIL 2007-2008), nu Director van het International and Comparative Law Program, benaderd of wij interesse hadden in samenwerking. Ook gesproken met Máximo Langer, Faculty Supervisor voor de nieuwe overeenkomst met Leiden.

•             UC Hastings: Volgend jaar 25 jaar samenwerking met deze universiteit! Een aantal van onze huidige studenten aldaar ontmoet (o.a. Nigel Henssen, Marlissa Rudolphij en Tom Segaar). Gesproken met onder meer Associate Dean for Global Programs Richard Boswell, Acting Chancellor & Dean David Faigman, Provost & Academic Dean Elizabeth Hillman.
Henk Vording zit nu een semester bij Hastings in het kader van de staff exchange die wij met Hastings hebben. Heather Field van Hastings verblijft momenteel bij ons.

De bibliotheek van UC Berkeley.

•            UC Berkeley – nog geen partneruniversiteit, maar er zijn wel al verschillende contacten tussen beide faculteiten. Gesproken met Prof. Chuck Weisselberg over mogelijkheden tot samenwerking. En met Raoul Waterman, Leiden alumnus, die daar nu zijn LLM doet. In een goed getimede operatie bracht prof. Maartje van der Woude, meteen aansluitend op ons bezoek, een bezoek om de samenwerking met het Center for Law and Society Studies te versterken.

Hoe nu verder?

Met Uconn zijn de mogelijkheden verkend tot de mogelijkheid van structurele staff exchange net zo als bij Hastings en deze gaan nu verder uitgewerkt worden. Met Hastings, waarmee wij volgend jaar precies 25 jaar samenwerken is het plan opgevat om een gezamenlijke conferentie te gaan organiseren ter viering van dit jubileum. Het gesprek bij Berkeley bood verschillende aanknopingspunten (structurele samenwerking met het Center for Law and Society Studies, uitwisseling van staf en studenten) en deze gaan nu verder onderzocht en uitgewerkt worden. Bij een drietal law schools (Boston, UConn en Hastings) hebben onze studenten de mogelijkheid om na hun exchange tegen gereduceerd tarief hun LLM te doen, wij gaan dit uitgebreid onder de aandacht brengen bij onze studenten.

Naast de bezochte instellingen onderhoudt onze faculteit ook banden met top law schools zoals Texas (Austin), Georgetown (Washington D.C.) en Florida (Florida).