Boekaanbieding ‘Fit for the future’

Nederland is dit voorjaar voorzitter van de Europese Unie. Leidse Europa-onderzoekers grepen de gelegenheid aan om de toekomst van de Europese Unie te bestuderen, en waar nodig advies te geven. Het boek 'Fit for the Future" wordt op vrijdag 29 april a.s. vanaf 10.15 uur in Nieuwspoort (Den Haag) aangeboden aan Ankie Broekers-Knol en Tom de Bruijn.

Het boek bundelt de bijdragen van Leidse wetenschappers en behandelt de uitdagende onderwerpen op de agenda van het voorzitterschap 2016. Elke auteur reflecteert vanuit zijn eigen achtergrond en perspectief op ontwikkelingen binnen het Europees recht en beleid die de komende maanden van belang zijn voor de Europese agenda. Het boek is samengesteld door de hoogleraren Bernard Steunenberg, Wim Voermans en Stefaan van den Bogaert.

Het boek biedt academische en interdisciplinaire inzichten in het functioneren van de Europese Unie die van belang zijn voor beleids- en besluitvormers in het Europese domein. Daarbij gaan de auteurs in op vragen die nu relevant zijn zoals de vluchtelingenproblematiek, de voortdurende dreiging van aanslagen en de financiële situatie binnen de eurozone. Daarnaast behandelen zij de wijze waarop de Europese Commissie onnodige bureaucratie hoopt te verminderen, en de plaats die Europa inneemt naast andere grootmachten op het wereldtoneel.

'Fit for the future’  bevat bijdragen van Edwin Bakker, Caspar van den Berg, Jelle van Buuren, Armin Cuyvers, Claartje van Dam, Antoaneta L. Dimitrova, Bas van Eybergen, Richard Griffiths, Giovanni Gruni, Guus Heerma van Voss, Sijbren de Jong, Elitsa Kortenska, Luuk van Middelaar, Jorrit Rijpma, Eduard Schmidt, Bernard Steunenberg, Christa Tobler, Dimiter Toshkov, Jaap Uijlenbroek, Rob W. Velders, Wim Voermans, Stefaan Van den Bogaert en Rob de Wijk.