Jorrit Rijpma bij jaarlijkse Odysseus Conferentie in Brussel

Op 26 en 27 februari organiseerde het Odysseus Netwerk zijn jaarlijkse conferentie met het zeer actuele onderwerp Solidariteit in het EU asiel- en grensbeleid.

orrit Rijpma hield een presentatie tijdens de laatste panelsessie waar de conclusies werden gepresenteerd van de derde sessie van de conferentie.  Tijdens deze sessie was de aandacht vooral gericht op de institutionele inrichting met betrekking tot solidariteit: de zogenaamde hotspots in ItaliĆ« en Griekenland,  Frontex en EASO agentschappen.

Rijpma stelde dat centralisatie wellicht niet het meest toepasselijke antwoord is voor de uitdagingen waar de EU nu mee geconfronteerd wordt.  Hij riep op om terug te keren naar de basis van het EU recht: respect voor de algemene overeengekomen regels en handhaving door de Commissie.

Een verzameling van korte bijdragen die gepresenteerd werden tijdens de conferentie