Freya Baetens gastprofessor aan de National University Singapore

Freya Baetens is momenteel gastprofessor aan de National University Singapore (NUS). NUS begon als een medische faculteit in 1905, opgericht door een vastbesloten groep van zakenlui onder leiding van Tan Jiak Kim, om aan de noden van de lokale bevolking tegemoet te komen. Vandaag is NUS het academische vlaggenschip van Singapore, en wordt het consistent op de eerste plaats gerangschikt in Azië alsook bij de beste universiteiten ter wereld (12e plaats in de QS World University Rankings van 2015-2016).

De Faculteit Rechtsgeleerdheid van NUS is heel selectief en huisvest momenteel 1000 bachelor studenten (verspreid over een vierjarig programma) en 200 master studenten. Ongeveer 10% van de bachelor-studenten en meer dan 90% van de master-studenten zijn internationaal en komen uit meer dan 35 landen in Azië, Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Afrika en Oceanië.

Elk jaar nodigt de Faculteit ongeveer twee dozijn gastprofessoren uit, die bijdragen aan het kosmopolitisme van de rechtenfaculteit door met unieke perspectieven de juridische opleiding te verrijken. Andere gastprofessoren dit jaar waren bv. Christine Chinkin (LSE), David Unterhalter (WTO) en Joseph Weiler (NYU).

In NUS doceert Freya Baetens het vak Internationaal Institutioneel Recht en ze zal ook een Faculty Research Lecture geven over het groeiend fenomeen waarbij Staten zich niet langer wensen te onderwerpen aan de rechtsmacht van internationale hoven en rechtbanken.