5 cijfers over de Open Dag van 5 maart

Duizenden nieuwsgierige studiezoekers en ouders bezoeken op 5 maart de Open Dag. Hoe krijgen ze snel een goed beeld van de studies én de stad?

5082 studiekiezers hebben zich al aangemeld voor de Open Dag van de Universiteit Leiden op zaterdag 5 maart (telling van 29 februari). Samen met ruim 4100 ouders of begeleiders komen zij naar Leiden om zich te oriënteren op onze bacheloropleidingen. Om antwoord te krijgen op vragen als: Welke studie past bij mij? Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen opleidingen en universiteiten? Zijn Leiden en Den Haag leuke studentensteden?

Het bezoeken van de Open Dag is de eerste van de 8 stappen in het Leids Studiesysteem. Het Leids Studiesysteem helpt onze (aanstaande) studenten om zich eerst breed te oriënteren op mogelijke studies en daarna echt te verdiepen in de studie van hun keuze. En als ze hier straks studeren, kunnen ze de studie vlot doorlopen en succesvol afronden. Daarom mogen bezoekers van de  Open Dag alvast oefenen om hun handtekening te zetten in het beroemde Zweetkamertje.

Tijdens de Open Dag zijn er maar liefst 131 presentaties over opleidingen. In deze presentaties krijgen de studiekiezers te horen waar de studie over gaat, waarin de studie verschilt ten opzichte van andere universiteiten, wat je er later mee kunt doen en welke vaardigheden en interesses je moet hebben om de studie echt leuk te vinden. De presentaties zijn altijd druk bezocht. Voor 81 van de 131 presentaties kun je je niet meer aanmelden vanwege de enorme belangstelling. Maar voor de overige presentaties is nog plek als je je nu nog wilt inschrijven

En: je kunt over alle 40 opleidingen alle informatie óók krijgen op de informatiemarkt. Dus kom ook als er geen plek meer is bij de presentatie van de opleiding waarover jij meer wilt weten en stel je vragen aan  studenten en studieadviseurs op de infomarkt!

Hoe vinden de studiekiezers tijdens de Open Dag de weg van locatie naar locatie? Daar helpen de wegwijzers ze mee! Op verschillende punten in de stad, beginnend bij het Centraal Station Leiden, staan onze levende Leidse Wegwijzers klaar om ze op weg te helpen. Zij weten alles over de Open Dag en over de stad Leiden. Spreek ze gerust aan, ze wijzen je graag de juiste kant op. Daarnaast delen ze ook graag allerlei weetjes over Leiden als studentenstad.

Wie nog twijfelt over de juiste studie kan op de Open Dag een studiekeuzetest maken op het Studiekeuzeplein. Bezoekers  kunnen kiezen uit maar liefst 11 verschillende soorten studiekeuzetesten. De uitslag krijgen ze direct en ze kunnen die na afloop bespreken met studiekeuze- en loopbaanadviseurs. En komt er een studie uit die ze interessant vinden en die de Universiteit Leiden aanbiedt? Op de Informatiemarkt staan alle opleidingen klaar om allerlei vragen te beantwoorden en de studiekiezers te helpen met meer informatie over studeren aan de Universiteit Leiden.

(FP)