Leiden versterkt Azië-expertise

Op woensdag 27 januari opent het LeidenAsiaCentre de deuren. Het is dé plek voor toegepaste wetenschap over Azië in Nederland.

Welke invloed hebben Chinese investeringen op onze economie? Wat kunnen we leren van de manier waarop Japan omgaat met het probleem van de vergrijzing? En kun je zaken doen met Noord-Korea? Vanaf 27 januari is het LeidenAsiaCentre de juiste plek om dit soort vragen voor te leggen.

Maatschappelijke vragen

Het LeidenAsiaCentre is in het leven geroepen om concrete maatschappelijke vragen over Azië te beantwoorden door middel van kortlopend onderzoek. Dat doet het centre in nauwe samenwerking met maatschappelijke partners, bedrijven, overheden en kenniscentra. Daarnaast zal het LeidenAsiaCentre in samenwerking met derden activiteiten opzetten voor een breed publiek.

Oost-Azië

Professor Frank Pieke (Modern China Studies) wordt uitvoerend directeur van het nieuwe centre. Professor Remco Breuker (Korean Studies) en professor Kasia Cwiertka (Modern Japan Studies) worden mededirecteuren. In eerste instantie richt het onderzoek zich dan ook op Oost-Azië. In een later stadium breidt het centre de activiteiten uit naar andere delen van het continent.

Kloof verkleinen

Pieke: ‘Met de oprichting van het LeidenAsiaCentre verkleinen we de kloof tussen academisch onderzoek en de dagelijkse praktijk. We gebruiken onze wetenschappelijke kennis om maatschappelijke vraagstukken van partners op te lossen. Dat zijn vaak vragen waar wetenschappers zelf niet op komen. Zo komen we samen tot beter onderzoek.’

Vaes-Elias Fonds

Het LeidenAsiaCentre is tot stand gekomen dankzij een gift van het voormalige Vaes-Elias Fonds dat wordt beheerd door het Leids Universiteits Fonds. Het bouwt voort op – en werkt samen met – bestaande Azië-expertise binnen de universiteit.

Meer over het LeidenAsiaCentre

Programma 27 januari

Op 27 januari werd het LeidenAsiaCentre officieel geopend.

15.30    Welkom door Professor Frank Pieke, Executive Director

15:45    Presentatie van Het Verre Oosten. Oog in oog met het China van Mao, van Erik Zürcher (†), door zijn zoon dr. Erik-Jan Zürcher, hoogleraar Turkse Studies, Universiteit Leiden.

16:00    Lezing Venturing Beyond Academia: Why Think Tanks are indispensible for our Interactions with Today’s Asia door prof.dr. Sebastian Heilmann, directeur van MERICS (Mercator Institute for China Studies, Berlin) en hoogleraar Political Economy of China.

16:45    The relevance of Asian Studies for non-academic partners. Observaties door dr. Ben Knapen (lid van de Eerste Kamer).

17:00    Discussie, gevolgd door borrel (Faculty Club).