Gedenkschrift voor Prof. Willem Willems

Op 16 December jl., bijna exact een jaar nadat we afscheid moesten nemen van onze college prof. Dr. Willem Willems (1950-2014), vond ter ere van hem een symposium plaats op de Faculteit Archeologie.

Tijdens het symposium is een gedenkschrift gepresenteerd dat 41 vrienden en collega’s aan Willem hebben opgedragen. Het boek is getiteld ‘Fernweh: Crossing borders and connecting people in archaeological heritage management ’. Aangezien Willem een majeure rol heeft gespeeld in zowel de Nederlandse als internationale archeologische monumentenzorg, bevat het boek 32 essays over archeologisch erfgoedmanagement. De essays gaan vooral in op de consequenties van het hedendaagse erfgoedbeleid en op de betekenis van het mondiale (archeologische) erfgoed voor de moderne maatschappij.  Sommige zijn beschouwend, andere kijken vooruit en bieden een frisse visie voor de toekomst. De rijke schakering aan auteurs illustreert hoe breed Willem’s interesse en wijdvertakt  zijn netwerk was;  ze komen van over heel de wereld en werken in zeer verschillende omgevingen, van overheidsinstellingen tot musea, van commerciële bedrijven tot universiteiten. Naast de discussies, die Willem zeer zouden hebben aangesproken, bevat het boek een beknopt overzicht van zijn loopbaan en een volledige publicatielijst.

‘Fernweh’ is samengesteld door Willem’s voormalige collega’s Monique van den Dries, Sjoerd van der Linde en Amy Strecker. Geïnteresseerden in het boek kunnen voor meer informatie een kijkje nemen op de website van de uitgever.

Het boek kost €24,95 (185 pagina’s): Fernweh