BWKJ in open access

Alle uitgaven van het BW-krant Jaarboek (BWKJ) (1985-2015) zijn nu open access in te zien. Lees bijvoorbeeld het BWKJ van 2015 over De meerpartijenovereenkomst met bijdragen over onder andere de onderwijsovereenkomst, de maatschap en wilsgebreken bij een meerpartijenovereenkomst. Het BWKJ is een serie van de afdeling Burgerlijk recht in samenwerking met Kluwer.

Het BW-krant Jaarboek

Elke bundel bestaat uit verdiepende bijdragen rond een door de redactie gekozen thema op het gebied van het burgerlijk recht. De afgelopen jaren verschenen bundels onder titels als De meerpartijenovereenkomst, Rechtsvinding in een meerlagige rechtsorde, Foreseen and unforeseen circumstances en Het zwijgen van de Hoge Raad.

Het BWKJ bevat bijdragen van zowel gevestigde auteurs als jonge onderzoekers. De redactie bestaat op dit moment uit: Clementine Breedveld-de Voogd, Alex-Geert Castermans, Marte Knigge, Teun van der Linden en Hetty ten Oever. De BWKJ-serie wordt uitgegeven in de Meijersreeks en valt onder de verantwoordelijkheid van het E.M. Meijers Instituut voor Rechtswetenschappelijk Onderzoek.

Een lange geschiedenis

Onder redactie van Ewout Hondius verscheen in 1972 de eerste BW-krant. Naast de functie van ‘subversief pamflet’ voor de eigen kring, was de krant ook bedoeld voor studenten. Beoogd werd ‘kommunikatiestoornissen tussen staf en student’ te voorkomen en informatie te verschaffen over recente rechtspraak, literatuur en wetgeving. (E.H. Hondius, BW-krant 1972, nr. 1, p. 6.)

Het was rijp en groen, wat er in de eerste 10+ jaar in de BW-krant verscheen. ‘Naast diepgaande studies verschenen ook oppervlakkige verhaaltjes, naast literaire hoogstandjes studentikoze kletskoek en 5-plus opstellen, naast interviews op het scherp van de snede zouteloze vraaggesprekken en ga zo maar door,’ aldus de BWKJ-redactie in 1984. (R.M. Blauw, M.E.L. Fikkers, P.C. Knol, W.A.K. Rank, J. Spier en F.J. de Vries (eds.), ‘Redactioneel’, BW-krant, 1984, nr. 1, p. 1.).

In 1985 besloot de redactie ‘om de pennevruchten in een wat duurzamer jasje te gieten’ en verscheen het eerste BWKJ in de vorm zoals we die nu nog kennen: een jaarlijkse bundeling van kwalitatief goede artikelen in boekvorm. (P.C. Knol, W.A.K Rank, F.J. de Vries, ‘voorwoord’, BW-NBW: Twee sporen, een weg, BWKJ 1985, p. III.)

BWKJ beschikbaar in open access

De huidige redactie hecht zeer aan de vindbaarheid en toegankelijkheid van de bijdragen in het BWKJ. Zij heeft daarom in overleg met Kluwer besloten alle uitgaven van het BWKJ vrij toegankelijk te maken. Oudere drukken zijn daartoe gedigitaliseerd. Zo kan men nu online lezen hoe het stond met de Beginselen van vermogensrecht anno 1993 en zijn BWKJ’s over rechtsgeschiedenis (1994), Gemeenschap (2002), Samenloop en De maatman in het burgerlijk recht (2008) open access raadpleegbaar. De redactie dankt Terence Merkelbach en student-assistent Tamara van Zaal voor hun medewerking.