Stieltjesprijs: beste wiskundeproefschrift voor promovendus Ziyang Gao

Ziyang Gao heeft de Stieltjesprijs ontvangen van Koen Becking, voorzitter College van Bestuur voor zijn proefschrift 'The mixed Ax-Lindemann theorem and its applications to the Zilber-Pink conjecture'.

De Stieltjesprijs wordt sinds 1996 jaarlijks toegekend voor het beste wiskundeproefschrift dat verdedigd is aan een Nederlandse universiteit. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 2.500 euro.

Ziyang Gao promoveerde op 24 november 2014 bij prof. dr. S.J. Edixhoven en prof. dr. E. Ullmo (IHÉS, Université Paris-Sud). De titel van zijn proefschrift luidt: 'The mixed Ax-Lindemann theorem and its applications to the Zilber-Pink conjecture'.

53 proefschriften

Er werden dit keer 53 proefschriften ingestuurd. De commissie besloot dit jaar bij hoge uitzondering twee winnaars aan te wijzen. Naast Ziyang Gao is dat Bram Gorissen van de Universiteit Tilburg. De uitreiking vond plaats tijdens het WONDER-seminar, dat dit jaar werd gehouden in Tilburg.