Promovendus Koen Schakenraad wint Lorentz Afstudeerprijs

Promovendus Koen Schakenraad heeft de Lorentz Afstudeerprijs gewonnen, die de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen (KHMW) elk jaar uitreikt aan een recent afgestudeerde theoretische fysicus met een uitzonderlijk goede masterscriptie.

Koen Schakenraad

Schakenraad, die nu lid is van Luca Giomi’s onderzoeksgroep aan het Leidse natuurkunde-instituut, ontwikkelde een model om biofysici te helpen bij het analyseren van resultaten uit experimenteel DNA-onderzoek.

Wetenschappers bestuderen de mechanische eigenschappen van DNA-strengen door ze uit te rekken. Om in te zoomen op de daadwerkelijke genetische informatie, de baseletters A, C, T en G, labelen biofysici de letters door ze fluorescent te maken, zodat ze te traceren zijn. Helaas hebben deze labels invloed op de mechanische kenmerken van de streng. Tijdens zijn masterstudie aan de Technische Universiteit Eindhoven ontwierp Schakenraad een analytisch model dat corrigeert voor deze onnatuurlijke invloed.

Na het behalen van zijn master ontving hij een  Leiden/Huygens fellowship om zijn werk aan biomechanica voort te zetten in Leiden en theoretisch onderzoek uit te voeren op het gebied van celmorfologie. ‘De voorzitter van KHMW belde me op om te vertellen dat ik had gewonnen,’ zegt een enthousiaste Schakenraad. ‘Ik wist dat mijn vorige begeleider me had genomineerd, maar had geen idee of ik een kans maakte om ook echt te winnen.’