Vrouwelijke natuurkundigen in de spotlights voor Physics Ladies Day

Speciaal voor vrouwelijke scholieren die zich oriënteren voor hun studiekeuze, wordt op 30 oktober 2015 de jaarlijkse Physics Ladies Day georganiseerd. Dat natuurkunde een vakgebied zou zijn voor mannen is achterhaald, bewijzen deze drie Leidse vrouwelijke natuurkundige onderzoekers. Lees over hun ervaringen.

Dr. Alessandra Silvestri, Assistant Professor

Alessandra Silvestri

‘Ik ben al gefascineerd door de natuurkunde sinds ik er voor het eerst mee in aanraking kwam op de middelbare school. Wat me het meeste aantrok, was de mogelijkheid om de natuurwetten strikt op te schrijven, en daarna echte problemen op te lossen. Ik beleefde veel plezier aan probleemoplossing, dat vind ik altijd een mooie uitdaging.

Mijn favoriete onderdeel was theoretische natuurkunde, met vakken als veldentheorie en deeltjestheorie. Het gebeurde eigenlijk heel natuurlijk dat ik doorging met mijn studie natuurkunde en er uiteindelijk mijn beroep van maakte. Snel na het afronden van mijn master in theoretische natuurkunde verhuisde ik naar de VS om te promoveren aan Syracuse University, en daarna als postdoc te werken op MIT in Boston. Die internationale ervaring is heel erg belangrijk voor me geweest. Het verbreedde mijn wetenschappelijke horizon en hielp me om te groeien als persoon.

Ik ben een theoretisch kosmoloog. Dat betekent dat ik het heelal bestudeer, dus hoe het begon en evolueerde tot de structuur die we nu om ons heen zien. De evolutie van het universum omvat een indrukwekkend arsenaal aan energieën en schalen, wat ons een kijkje van onschatbare waarde biedt in zwaartekracht en fundamentele natuurkunde.’

Gesa Welker, promovenda

Gesa Welker

‘Een probleem lijkt niet oplosbaar te zijn, maar door een slim trucje lukt dat ineens wel. Naast een diepe fascinatie voor de natuur waren het dit soort momenten die me ertoe brachten natuurkunde te gaan studeren. Ik vond het een uitdagende studie, maar juist dat maakte het ook ontzettend leuk. Ik leerde hoe de natuur in elkaar zit, bijvoorbeeld waarom de hemel blauw is of hoe de zon door kernfusie licht produceert. Daarbij vind ik het nog steeds verbazingwekkend dat we al die verschijnselen met wiskundige formules exact kunnen beschrijven.

Wetenschap is heel internationaal. Ik heb mijn studie in Duitsland gedaan (ik ben ook Duitse), waarna ik de kans kreeg om voor een jaar natuurkunde te studeren in de VS. Anderhalf jaar geleden ben ik naar Nederland verhuisd om in Leiden met mijn promotieonderzoek te beginnen. In mijn lab werk ik samen met mensen uit veel verschillende landen. Het is een beetje gek dat mijn liefde voor natuurwetenschappen me op die manier in aanraking heeft gebracht met verschillende culturen en talen. Twee jaar geleden had ik nooit gedacht dat ik ooit Nederlands zou leren en nu praat ik het elke dag. Gelukkig zijn de wetten van de kwantummechanica hetzelfde in elke taal, want daar gaat mijn onderzoek over. Volgens die wetten is het bijvoorbeeld mogelijk dat een voorwerp zich tegelijkertijd beweegt en niet beweegt. Ik probeer een heel klein spiegeltje in die toestand te krijgen. Dat is niet makkelijk, maar ik geloof erin dat het gaat lukken.’

Vera Meester, promovenda

Vera Meester

‘Bètawetenschap vind ik een van de leukste dingen die er zijn. Je leert hoe de wereld in elkaar zit en hoe je zelf een ontdekker kunt worden met alle kennis die je opdoet tijdens je studie. Zelf ben ik erg enthousiast geworden voor natuurkundig onderzoek tijdens mijn bachelor. Ik werk met deeltjes zo klein dat je ze met het blote oog niet kunt zien. Deeltjes die uit zichzelf grote structuren maken. Alsof je naar legoblokjes kijkt die zelf een huis of een auto bouwen! Inmiddels ben ik bezig met een promotie in dit veld. Het is aan mij om ervoor te zorgen dat ik nanodeeltjes op de juiste manier programmeer en dat ik de structuren die zij maken analyseer.

Met een diploma natuurkunde kun je behalve in de academische wereld ook op veel andere plekken terecht. Je kunt bijvoorbeeld werken in een ziekenhuis aan apparatuur zoals MRI-scanners. Of bij bedrijven werken om de boel gestroomlijnd te laten verlopen als technicus or manager. Of werk je liever mee aan het bouwen van energiezuinige auto’s waar je ook flink hard mee kan rijden? De keuze is aan jou!’