Is inparkeren echt moeilijker voor vrouwen?

Waarom worden mensen hooligans? Hoe reageert ons brein op andermans emoties? Deze en vele andere vragen passeren op 6 november de revue tijdens het publiekssymposium ‘Mensen kijken, de wereld van het sociale brein’ van het Leiden Institute for Brain and Cognition (LIBC).

Sociaal gedrag

Het symposium staat in het teken van de sociale mechanismen in ons brein. De aanleiding voor dit thema is de nieuwe LIBC-hotspot ‘Social’ waarin wetenschappers verenigd zijn die onderzoek doen naar de processen die ten grondslag liggen aan sociaal gedrag. ‘Wij doen niet zozeer onderzoek naar de mens als individu, maar naar de invloed van de sociale context op het menselijk gedrag en de hersenen’, legt sociaal-psychologe Félice van Nunspeet uit.

Stereotypen

'Is het vrouwelijke brein daadwerkelijk minder geschikt om in te parkeren?’, vraagt psychologe Belle Derks (Universiteit Utrecht) zich bijvoorbeeld af. Tijdens het symposium bespreekt Derks de functie en de effecten van negatieve stereotypen in de samenleving. Sociaal-psychologe Naomi Ellemers (Universiteit Utrecht) legt uit hoe het morele brein eigenlijk werkt. Ze houdt zich in haar onderzoek bezig met de effecten van statusverschillen tussen groepen. Hoe reageren mensen bijvoorbeeld als zij geconfronteerd worden met het immorele gedrag van anderen? Of dat van zichzelf?

Experimenten

‘Denk hierbij ook aan de bankensector’, zegt mede-organisator en psycholoog Gert-Jan Lelieveld. ‘We tonen mediafragmenten over de bankencrisis. Aan de hand daarvan vertellen wetenschappers welke sociale processen in het brein zij bespeuren.’ In de pauzes kan het publiek zelf aan de slag met kleine experimentjes. ‘Daarin demonstreren we hoe mensen elkaar beïnvloeden. Tijdens dit symposium zit je dus niet alleen te luisteren. We laten je ook zien hoe je eigen brein werkt en hoe jij zelf reageert op je omgeving’, aldus Lelieveld.

Op de kaart zetten

Samen met haar collega-psychologen van de Universiteit Leiden, Gert-Jan Lelieveld, Lotte van Dillen en Lasana Harris, besloot Félice van Nunspeet de hotspot ‘Social’ binnen het LIBC te lanceren. Op die manier willen zij het onderzoek naar ‘social neuroscience’ in Leiden onder de aandacht brengen. ‘De Verenigde Staten lopen voorop op het gebied ‘social neuroscience’, maar het is goed te laten zien dat we er hier in Nederland en Europa ook volop mee bezig zijn’, aldus Van Nunspeet. Met dit publiekssymposium hopen zij dit onderzoeksgebied binnen de Universiteit Leiden op de kaart te zetten.

(13 oktober 2015 - Vicki Blansjaar)

Zie ook