Big Data in ontwikkelings- en humanitaire hulp: een volgende stap in het privacydebat

Hoe kan ‘Big Data’ worden ingezet bij ontwikkelings- en humanitaire hulp en wat zijn de risico’s daarvan? De Universiteit Leiden en United Nation’s Global Pulse organiseren hierover op 23 oktober in Den Haag een internationale expert meeting.

Lancering nieuw internationaal netwerk

Op de bijeenkomst, getiteld Big Data for Development and Humanitarian Action: Towards Responsible Governance, komen internationale experts bijeen om kennis te delen en oplossingen te formuleren voor het verantwoord gebruik van Big Data. Ook wordt de International Data Responsibility Group gelanceerd, een samenwerkingsverband tussen de Universiteit Leiden, de Gemeente Den Haag en een wereldwijd netwerk van internationale partners. Het doel is internationale richtlijnen te ontwikkelen voor verantwoord gebruik van Big Data op het gebied van vrede en veiligheid.

Effectieve coördinatie van noodhulp

Het publieke debat over Big Data wordt gedomineerd door privacy- versus politiek-economische argumenten. Aan kansen en mogelijkheden voor ontwikkelings- en humanitaire hulp is tot nu toe weinig aandacht besteed. Big Data kan bijvoorbeeld inzichtelijk maken waar mensen zich in een noodgebied bevinden en gebruikt worden voor de effectieve coördinatie van noodhulp. Maar ook dit gebruik kan ethische bezwaren en risico’s met zich meebrengen.

Concrete toepassingen

Op de bijeenkomst komen diverse toepassingen aan de orde, waaronder het gebruik van migratiegegevens in de context van huidige vluchtelingencrisis, het gebruik van mobiele telefoongegevens bij Ebola-bestrijding en het gebruik van satellietbeelden om schade in kaart te brengen in door aardbeving getroffen gebieden. Daarnaast wordt gesproken over ethische bezwaren en risico’s die deze toepassingen met zich meebrengen: welke informatie mogen we gebruiken, wie beheert de data? Onder welke voorwaarden mogen ze worden gedeeld, de antwoorden op dergelijke vragen leiden tot afspraken die het verantwoord gebruik van Big Data mogelijk maken.

De sprekers

• JoAnn Stonier, Global Chief Privacy Officer, MasterCard Worldwide

• Nicolas de Cordes, Vice President Marketing Anticipation for the Orange Group

• William Hoffman, Head of Data-Driven Development, World Economic Forum

• Nuno Nunes, Coordinator, Global CCCM Cluster, International Organisation for Migration

• Robert Kirkpatrick, Director, UN Global Pulse, EOSG

• Jose Ramon Albert, Philippine Institute for Development Studies

• Alexander Dix, Commissioner, Berlin Data Protection Authority

• John Edwards, Commissioner, New Zealand Data Protection Authority

• Jacob Kohnstamm, President, Dutch Data Protection Authority

• Christopher Kuner, Brussels Privacy Hub, VUB

• Drudeisha Madhub, Commissioner, Mauritius Data Protection Authority

• Ulrich Mans, Peace Informatics Lab, Centre for Innovation, Leiden University

• Blair Stewart, Assistant Privacy Commissioner, Office of Privacy Commissioner of New Zealand

De bijeenkomst maakt deel uit de jaarlijkse samenkomst van de UN Global Pulse en wordt georganiseerde in de marge van de Amsterdam Privacy Week (23-29 oktober). Toegang alleen op uitnodiging.

Zie ook

Leiden University Peace Informatics Lab
In 2013 is het Peace Informatics Lab opgericht in Den Haag, om Big Data in te zetten voor een betere wereld. ‘We associëren Big Data nu vooral met  surveillance – het in de gaten houden van telefoon- en internetverkeer – en met commercie, zoals het toesnijden van advertentieaanbod op de persoon’, zegt dr. Ulrich Mans, deelnemer aan de expert meeting, mede-oprichter van het lab, en werkzaam bij het Centre for Innovation van de Leidse universiteit. ‘Er is nog niet veel nagedacht over de vraag hoe je Big Data ten goede kunt laten komen aan de wereld, aan de maatschappij. Dat onderzoeken wij. Daarbij beginnen we aan de kant van de praktijk en niet alleen aan de hand van theoretische modellen. Wat betekent Big Data voor organisaties in deze sector, zoals VN organisaties, het Internationale Strafhof of een NGO die zich bezighoudt met armoedebestrijding in Mali...? Tegelijkertijd blijft Big Data natuurlijk nauw verbonden met het ethische vraagstuk van een verantwoord gebruik van databronnen. Dat zal een constante zijn in ons onderzoek, en we zijn erg blij dat we samen met onze collega’s van Global Pulse deze meeting konden realiseren om praktijk en wetenschap  dichter bij elkaar te brengen.

In het Peace Informatics Lab komen drie elementen samen:  data science, political science en  design thinking. Met deze combinatie  bouwen wij aan een  data innovation hub, in nauwe samenwerking met o.a. het Leiden Centre of Data Science, e-law en het Instituut Bestuurskunde. Binnen de nieuwe faculteit Campus Den Haag vindt vanaf 2016 meer onderzoek plaats, in samenwerking met het nieuwe Institute for Security and Global Affairs.’