Stem op Marieke Liem!

Criminologe Marieke Liem is genomineerd voor de verkiezing New Scientist Wetenschapstalent 2015. Stemmen kan tot maandag 7 september.

Marieke Liem, universitair hoofddocent criminologie

Na haar studie criminologie aan de Universiteit van Cambridge promoveerde Marieke Liem aan de Universiteit Utrecht (cum laude) in de forensische psychologie op ‘Doding gevolgd door Zelfdoding’ (2010). Haar proefschrift kreeg de Willem Nagel Prijs voor de beste dissertatie in de criminologie. Sinds 2010 doet ze bij de Universiteit Leiden onderzoek naar moord en doodslag. Liem is voorzitter van de European Homicide Research Group en was tussen 2011 en 2013 als Marie Curie fellow verbonden aan Harvard University.

'Moord is een onbegrepen, gesensationaliseerd delict'

Liems huidige onderzoek richt zich onder andere op fataal geweld in gezinsverband, zoals kinderdoding en partnerdoding. Een van haar andere onderzoeksprojecten gaat over het effect van (levenslange) gevangenisstraf op moordenaars. Ze onderzoekt onder andere wat hun motieven waren en in hoeverre ze opnieuw de fout ingaan na vrijlating. Liem merkt op: 'Moord is een onbegrepen, gesensationaliseerd delict. In mijn onderzoek probeer ik – onder andere in de landelijke media – deze gevoelige onderwerpen van wetenschappelijke duiding te voorzien.'

New Scientist Wetenschapstalent 2015

Met de New Scientist Wetenschapstalent 2015 wil het populair-wetenschappelijke magazine New Scientist jonge wetenschappers de kans bieden hun onderzoek onder de aandacht te brengen van een groot publiek. De winnaar ontvangt een geldbedrag van €1.500, een kennisboekenpakket en een award tijdens een feestelijk evenement op donderdag 24 september 2015.

Breng nu uw stem uit

De verkiezing sluit op 7 september