Kind met zieke ouder is vaker onveilig gehecht

Kinderen van patiënten met een erfelijke aandoening hebben vaker negatieve jeugdervaringen en zijn vaker onveilig gehecht dan kinderen van gezonde ouders. Dat blijkt uit onderzoek van Luciënne van der Meer - Geneeskunde/LUMC.

Cover proefschrift

Van der Meer deed onderzoek in families waarin erfelijke aandoeningen voorkomen, zoals erfelijke borst- en eierstokkanker en neurologische aandoeningen als de ziekte van Huntington. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de kinderen van een ouder met een neurologische aandoening vaker disfunctioneren van de ouder hadden meegemaakt en een minder goede mentale gezondheid en meer hechtingsangst hadden dan de controlegroep.

Meer hechtingsangst
Kinderen van een ouder met borst- of eierstokkanker hadden vaker een ouder verloren in hun kindertijd en hadden een minder goede mentale gezondheid en meer psychologische klachten. Personen die jonger waren dan 16 jaar toen hun ouder ziek werd, hadden meer hechtingsangst dan degenen die al ouder waren.

Over Lucienne B. van der Meer

Luciënne van der Meer is genetisch psycholoog in het Leids Universitair Medisch Centrum. Zij promoveerde donderdag 3 september 2015 met het proefschrift 'People who need people: An attachment perspective on hereditary disease'.

Lees de samenvatting van 'People who need people: An attachment perspective on hereditary disease'