200 jaar Leiden Science: feestelijke aftrap van het lustrumjaar

Muziek, samenzijn en de impact van science stonden centraal tijdens de feestelijke opening van het academisch jaar en de start van facultaire lustrumjaar. De faculteit werd op 2 augustus 2015 tweehonderd jaar. De verjaardag van de faculteit werd groots gevierd en bijgewoond door ruim 500 medewerkers en studenten.

Sing-ins met dagvoorzitter Gregor Bak

Tijdens het eerste deel van de feestelijkheden zorgde dagvoorzitter Gregor Bak van achter de vleugel letterlijk en figuurlijk voor een vrolijke noot. Op muzikale en pakkende wijze introduceerde hij de sprekers, resp. decaan Geert de Snoo, vicevoorzitter van het College van Bestuur Willem te Beest en de Burgemeester van Leiden Henri Lenferink.

Dagvoorzitter Gregor Bak

Willem te Beest: ‘200 jaar geleden draaide het onderzoek aan de faculteit al om de bijzondere faciliteiten in Leiden zoals de Clusiustuin van de Hortus botanicus. Vandaag de dag is dat nog steeds zo in het Cell Observatory, waar onderzoekers van alle disciplines van de faculteit samenwerken aan de hypermoderne onderzoeksapparatuur.’

Henri Lenferink: ‘The Faculty of Science can be considered to be one of the most important engines for the development of the Leiden Bio Science Park, which is the biggest in the Netherlands and already one of the biggest in Europe. The faculty is a supplier of new ideas that further economic activity in the area. The Faculty of Science also delivers first class bachelors and masters. Society needs these people. People who can help to find new solutions to technical problems, but can also contribute to solutions for the big challenges of mother earth’.

Muzikale kennisquiz

Met een muzikale kennisquiz werden medewerkers en studenten getest op hun kennis van de geschiedenis van de faculteit. Tijdens de quiz kwamen leuke weetjes over de faculteit in de afgelopen tweehonderd jaar aan bod. Bijvoorbeeld dat hoogleraar Suringar zijn jonge voorkomen compenseerde met een hoge hoed,  dat de hoogleraren Lorentz en Kamerlingh Onnes samen slechts 53 jaar oud waren ten tijde van hun aanstelling én dat het salaris van een hoogleraar in Leiden 2.800 gulden per jaar bedroeg, een stuk hoger dan collega’s in Utrecht en Groningen. De ceremonie werd voortgezet met een speciaal door Bak geschreven lied ‘We are science’, het motto van het lustrumjaar.

Lustrumboek

Decaan Geert de Snoo overhandigt het eerste exemplaar van het lustrumboek ‘van kabinet naar science park’ aan Henri Lenferink, Burgemeester van de stad Leiden.

Meer over de geschiedenis van de faculteit in de afgelopen tweehonderd jaar is te lezen in het lustrumboek ‘van kabinet naar science park’. Het boek is speciaal voor het lustrum geschreven met bijdragen van Willem Otterspeer, Dirk van Delft en Frans van Lunteren. Van Delft werd namens de schrijvers gevraagd welke nieuwe dingen zij over de faculteit hebben ontdekt. Van Delft antwoordde dat je, mits met klasse uitgevoerd, met klagen dingen voor elkaar krijgt. Zo kreeg Kaiser eindelijk zijn nieuwe Sterrenwacht nadat hij de instrumenten die hij eerder had ontvangen bestempelde tot ‘leuk speelgoed’. Het eerste exemplaar van het boek werd tijdens de ceremonie door decaan De Snoo overhandigd aan Burgemeester Lenferink.

Officiële opening

De countdown naar de officiële opening begon na een gezamenlijke druk op de knop door de decaan, vicevoorzitter van het College van Bestuur en de Burgemeester. Met een knal van oranje, blauwe en zilveren confetti, symbool voor de faculteit, de universiteit en de stad Leiden,  was de start van het lustrumjaar een feit.

Feest op het festivalterrein

De feestelijkheden verplaatsten zich daarna naar de binnenplaats van de Gorlaeus Laboratoria, dat voor de gelegenheid was omgebouwd tot een heus festivalterrein, compleet met Foodtrucks en mobiele bars, optredens van de band ‘de Flamingo’s’ , wensengelen, en een wel heel bijzonder bankstel. Bij een printzuil konden bezoekers tijdens het feest hun foto’s via Instagram en de hashtag #leidenscience200 op een koelkastmagneet laten printen.

Wandverslag vol met verjaardag wensen

Van de feestelijke opening werd ter plekke een wandverslag gemaakt door kunstenaars. De wand werd gevuld met een grafische samenvatting van de ceremonie in de zaal en aangevuld met verjaardag wensen van medewerkers en studenten. Wensengelen verzamelden deze op het feestterrein. Het wandverslag wordt opgehangen in de hal van de Gorlaeus Laboratoria.

Science Run voor het goede doel

Op het festivalterrein konden studenten en medewerkers testen of zij fit genoeg zijn voor de Science Run, het volgende grote evenement in het kader van het facultaire lustrumjaar. De Science Run is een wedstrijd in estafettevorm, met teams van vier personen. Het totale parcours van de run is ongeveer 22 km lang. De hardloopwedstrijd wordt georganiseerd samen met hardloopvereniging Curimmus. Met het geld dat wordt opgehaald steunt de faculteit het UAF, de Stichting voor Vluchteling-Studenten. De Science Run vindt plaats op zaterdag 10 oktober en iedereen kan meedoen.

Meer lezen

Doneren Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF
Kijk in het  fotoalbum op Facebook voor een compilatie van (instagram)foto’s van de opening.