PhD en prijswinnaar: filmmaakster Itandehui Jansen over haar werk

Itandehui Jansen studeerde af aan de Film- en Televisieacademie in Amsterdam en maakt nu films als onderdeel van haar PhD project bij de Universiteit Leiden. Met succes. Haar films draaiden al op het IDFA, in de Short Film Corner van Cannes en wonnen verschillende prijzen. Recentelijk ontving ze de eerste prijs voor haar film Alma y Esperanza op het Bluestocking Film Series festival in Portland.

Hoe is het om als filmmaker je eigen werk op een wereldberoemd festival als Cannes te zien draaien?

“Festivals zijn altijd heel erg leuk, want daar wordt je werk gezien. Als filmmaker is het heel belangrijk om te zien hoe het publiek reageert op je films. Of er gelachen wordt wanneer er gelachen moet worden bijvoorbeeld, of om te zien of een film mensen raakt. Daar leer ik van.”

Wat is het project waar je zelf het meest trots op bent?

“Ik denk dat Alma y Esperanza [de prijswinnende film op Bluestocking Festival – red.] mijn meest bijzondere project is. Die film gaat over een meisje, Alma, dat in de Verenigde Staten woont en na de dood van haar moeder naar een inheems dorpje in Mexico verhuist, omdat haar grootmoeder daar woont. De film kende een langzame start. Het is een hele onafhankelijke productie, eerder no-budget dan low-budget, ik heb hem zelf met heel kleine middelen gedraaid en vrienden hebben gemonteerd. Toch heeft hij uiteindelijk op meer dan vijftien festivals gedraaid en uiteindelijk nog twee prijzen gewonnen ook. Na zo’n bescheiden begin vind ik zo’n afloop heel bijzonder. Alma y Esperanza is ook nog steeds de film waarvan ik het meest te horen krijg dat hij mensen raakte.”

Still uit 'Alma y Esperanza', dochter Dzaui Jansen speelde de hoofdrol.

Zowel Alma y Esperanza als je eerdere film El Último Consejo, behandelen inheemse problematiek in Latijns-Amerika. Wat betekent dit onderwerp voor jou?

“Voor mijn PhD doe ik onderzoek naar inheemse cinema, met name naar de manier waarop gemarginaliseerde groepen zichzelf in film representeren. Daarnaast maak ik ook zelf films die inheemse problematiek behandelen. Ik ben geboren in Mexico, daar komt zeker een deel van mijn interesse voor dit onderwerp vandaan. Maar ik zou eerder zeggen dat mijn eigen werk over versplintering gaat. Ik heb roots in Mexico maar in woon in Nederland. Alma y Esperanza gaat ook over een versplintering tussen twee culturen, de Amerikaanse en de Mexicaanse.”

Wat wil je overbrengen met je films?

Jansen met haar dochter op Cannes

“Ik wil niet per sé iets een boodschap overbrengen met mijn films. Wat ik wil brengen is een gevoel. Film is een kunstvorm dus je probeert mensen via dat middel iets mee te geven. In mijn films behandel ik politieke thema’s, mijn film El Último Consejo gaat bijvoorbeeld over corruptie in Mexico,  maar ik probeer nooit een vastomlijnde boodschap mee te geven aan de kijker. Met El Último Consejo wil ik niet zeggen: ‘corruptie is slecht’. Wel wil ik vragen oproepen bij mensen, dat ze bij zichzelf gaan nadenken: wat vind ik hier zelf van dat dit gebeurt?”

Filmografie Itandehui Jansen

Deze films maakte Itandehui Jansen als onderdeel van haar PhD project:

• El Último Consejo (12 minuten, fictie, Mexico 2012)
  • Bouleversement (14 minuten, fictie, Mexico / Nederland 2015)
  • Yaavi (20 minuten, documentaire, Mexico 2015 - co-regie met Armando Bautista)
  • My Mother's Rebozo (60 minuten, documentaire, Mexico 2006)

Itandehui Jansen promoveert op 7 oktober 2015 bij de Leiden Academy for Creative and Performing Arts. Op 6 oktober zullen, als onderdeel van haar promotie, een aantal van haar films vertoond worden in het  Volkenkunde Museum .