Nieuwe techniek om nanodeeltjes te maken

Leidse chemici hebben een nieuwe methode ontdekt om nanodeeltjes te produceren. Deze methode is radicaal verschillend van de bestaande methodes en heel geschikt voor productie in de commerciële sector. De Technologiestichting STW investeert 149.188 euro voor de bouw van het apparaat; de Demonstrator.

Nanodeeltjes onder een elektronenmicroscoop

Hoe werkt het?

De onderzoekers, onder leiding van hoogleraar Marc Koper, hebben ontdekt dat door een negatieve spanning te zetten op een metaal of oxide elektrode,  zogenaamde kathodische corrosie, er nanodeeltjes worden gevormd.

Experimentele labopstelling

Met een kleine opstelling in het lab hebben de onderzoekers aangetoond dat de methode werkt. De subsidie maakt het mogelijk om die opstelling door te ontwikkelen tot een ‘Demonstrator’, een volwaardig apparaat die potentiële kopers kunnen aanschaffen. Met het geld van de subsidie wordt een onderzoeker aangesteld die het apparaat gaat bouwen.

Labopstelling
De opstelling in het lab

Behoefte vanuit de markt

Verschillende bedrijven hebben interesse getoond in de techniek, die heel toepasbaar blijkt voor hoogwaardige anorganische nanodeeltjes die worden gebruikt in bijvoorbeeld de medische en elektronische sector.

Commerciële activiteiten

De techniek is eenvoudig en daardoor het is het relatief kleine bedrag van de subsidie voldoende om het apparaat te kunnen bouwen. De onderzoeksgroep van Marc Koper is de drijvende kracht achter dit project en een ervaren business developer is toegewezen voor het commerciële deel onder leiding van LURIS - de afdeling van de Universiteit Leiden verantwoordelijk voor de overdracht van technologie.

Zie ook

•  Nanodeeltjes uit eigen keuken