Science alumni verkennen onderzoeksmethodes binnen de biologie

Het Natuurwetenschappelijk Gezelschap Leiden (NGL) vierde op vrijdag 24 april 2015 haar 145 jarig bestaan met een lustrumexcursie naar het Instituut voor Biologie Leiden (IBL), Universiteit Leiden. Hier kregen de leden en gasten, waaronder veel alumni, een kijkje achter de schermen van het instituut.

Drie lezingen

Prof.dr. Herman Spaink, Dr. Dennis Claessen en Dr. Young Choi gaven het gezelschap drie wetenschappelijk lezingen die kenmerkend zijn voor het moderne biomedisch georiënteerde onderzoek van het IBL.

Interdisciplinair onderzoek

Prof Spaink leidde zijn lezing in met een uiteenzetting van de positie van het IBL in onderwijs en onderzoek van de Faculteit W&N van de Universiteit Leiden. Een belangrijk punt waarop het IBL zich onderscheidt is de samenwerking met de verschillende onderzoeksinstituten van de faculteit, waardoor er een kruisbestuiving tussen verschillende vakgebieden plaatsvindt.

Herman Spaink: Microscopische onderzoekstechnieken

De lezing van Prof.dr. Spaink behandelde het nut van zebravislarven. Niet alleen zijn ze geschikt voor studie naar de ontwikkeling van organismen, ook dienen ze als model voor humane ziekten zoals kanker en immunologische ziektebeelden. Het immuunsysteem van de mens heeft opvallende overeenkomsten met die van de zebravis.

Eén van de speerpuntonderzoeken is hoe een tumorcel kan metastaseren. De route van een tumorcel naar, in en uit de bloedbaan wordt tot in detail geanalyseerd om te begrijpen hoe metastase ontstaat en hoe dit mogelijk gestopt kan worden. De transparantie van de zebravislarven maakt het mogelijk dat studies met zeer geavanceerde (fluorescentie) microscopie uitgevoerd kunnen worden.

Dennis Claessen: Filamenteuze Streptomycetes

Dr. Claessen beschreef vervolgens zijn onderzoek naar de filamenteuze bacterie Streptomycetes, die geschikt is als leverancier van de oude antibiotica en de in de toekomst nieuw te ontdekken antibiotica. Zijn biologisch onderzoek beoogt een veranderde morfologie van de filamenteuze Streptomycetes, zodat men is staat is op grote schaal de benodigde antibiotica te produceren.

Young Choi: Biomoleculen

De focus van Dr. Young Choi lag meer op chemische analyses. Dr. Choi behandelde de ogenschijnlijk onuitputtelijke arsenaal aan biomoleculen in natuurlijke producten. Van het belang is niet alleen het vinden van interessante biomoleculen, maar ook het traceren van oplosmiddelen die deze biomoleculen optimaal kunnen extraheren.

Kijkje achter de schermen

Na de lezingen kregen de NGL leden diverse rondleidingen door de moderne IBL onderzoekslaboratoria en kon men met eigen ogen zien welke instrumenten en apparatuur nodig zijn voor het eerder besproken onderzoek. Tijdens de borrel kwamen de onderwerpen nogmaals aan bod bij diverse discussies naar aanleiding van een leerzame dag.

Over het NGL

Het NGL organiseert diverse wetenschappelijke lezingen voor de goed geïnformeerde leek, het gezelschap is al 145 jaar een ontmoetingsplek voor wetenschappers, geïnteresseerden in de natuurwetenschappen en geneeskunde, medewerkers en alumni van de Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen (W&N).