Universiteit Leiden wint prijs voor beste geschreven pleidooi bij de European Law Moot Court

Het Europa Instituut kondigt trots aan dat de prijs voor het beste geschreven pleidooi van de European Law Moot Court (ELCM) competitie gewonnen is door Universiteit Leiden!

Het team heeft de prijs ontvangen voor de hoogste score voor hun geschreven pleidooi na een procedure waarbij hun stukken tweemaal worden nagekeken door een panel van 40 experts in EU recht. Dit is de eerste keer dat een team van de reguliere LLM European Law een regionale ronde wist te winnen en de eerste keer dat zij de prijs voor het beste geschreven pleidooi van de gehele competitie in de wacht wisten te slepen. Het Europa Instituut wil hen feliciteren met deze prestaties.

Het team, dat zichzelf ‘One Directive’ heeft genoemd, bestaat uit Maria Cabrera, Daniel Carter, Ruth Foulis en Aurelie Villanueva. Zij zijn allemaal studenten van de LLM in European Law van de Rechtenfaculteit Leiden en werden begeleid door dr. Moritz Jesse, Agis Karpetas en Ilektra Antonaki.

Dit team heeft onlangs ook meegedaan aan de finale van de ELMC, die plaats heeft gevonden op 17 april bij het Europees Hof van Justitie in Luxemburg. Na een halve finale van zeer hoog niveau, met daarin teams uit Leuven, Maastricht en Luik, heeft het Leidse team helaas net een plek in de finale misgelopen. De finale is uiteindelijk gewonnen door het team uit Leuven.

De ELMC is de meest prestigieuze moot court in het gebied van Europees recht. Elk jaar werken studenten van rond de honderd (vooraanstaande) rechtenfaculteiten aan het oplossen van een fictieve casus in geschreven en mondelinge rondes van de competitie. De geschreven en mondelingen pleidooien in deze moot court worden gepresenteerd in het Engels en Frans. De casus voor de competitie van het academisch jaar 2014/15 betrof problematiek omtrent staatssteun en openbare aanbestedingen. Alleen de vier beste teams mogen hun argumenten presenteren tijdens de finale bij het Europees Hof van Justitie in Luxemburg.

Het Europa Instituut wil graag One Directive en al hun coaches bedanken voor het harde werk, de tijd en de moeite die zij sinds september in dit project hebben gestopt, niet alleen voor het mogelijk maken van dit fantastische resultaat, maar ook voor het verbeteren van de reputatie van Universiteit Leiden binnen de European Law Moot Court competitie.