Thomas Bäck geeft Cleveringa lecture in Calgary, Canada

Op 26 november 2014 geeft Prof. Dr. Thomas Bäck de Cleveringa lecture aan de University of Calgary in Canada getiteld: Innovation: Can we use principles of evolution to guide it?

Prof. Dr. Thomas Bäck

Deze voordracht vindt plaats in het kader van de jaarlijkse herdenking van de protestrede van Rudolph Cleveringa. Hij sprak in 1940 in een openbaar college zijn afschuw uit over het ontslag van zijn Joodse collega's.

Samen met de Cleveringa comité's wereldwijd organiseert het LUF jaarlijks een serie Cleveringa bijeenkomsten rond deze tijd om deze beroemde speech te herdenken. De voordrachten worden  wereldwijd gegeven door Leidse wetenschappers.

Professor Cleveringa, Decaan van de Rechtenfaculteit, gaf op 26 november 1940 (tijdens de tweede wereldoorlog) zijn historische speech in het Academiegebouw om te protesteren tegen het ontslag van twee Joodse collega's. Na zijn speech brak er een staking van de studenten uit, waarna de Nazi's de universiteit in Leiden sloten.