Leiden voorzitter werkgroep Europese bèta-decanen

Een werkgroep met bèta-decanen van de League of European Research Universities (LERU) is op vrijdag 14 november officieel van start gegaan, onder leiding van prof.dr. Geert de Snoo, decaan van de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. De decanen willen samen optrekken om het Europees beleid ten aanzien van natuurwetenschappen te beïnvloeden.

De Snoo: ‘Met de komst van het grote Europese subsidieprogramma Horizon 2020 is het moeilijker geworden om subsidie te krijgen voor onderzoek dat (nog) niet direct een duidelijk aanwijsbare maatschappelijke toepassing heeft. De werkgroep is van mening dat juist dit type ‘blue sky research’ zorgt voor de grote doorbraken van de toekomst en wil lobbyen voor voldoende financiering bij Europese beleidsmakers. Dit zal onder meer gebeuren door het schrijven van visiedocumenten en het organiseren van inhoudelijke bijeenkomsten voor Europarlementariërs en ambtenaren van de Europese Commissie.’

De decanen willen ook ervaringen en ‘best practices’ uitwisselen voor o.a. het aantrekken van meer vrouwelijke studenten, stafleden en internationale studenten, de ingangseisen voor masterstudenten en de coördinatie van grote onderzoeksvoorzieningen over meerdere landen heen.

Over LERU

De Universiteit Leiden was in 2002 een van de oprichters van de LERU, een prestigieuze organisatie die de belangen van onderzoeksintensieve universiteiten vertegenwoordigt. 21 Universiteiten uit tien Europese landen zijn lid van LERU. De organisatie is een belangrijke gesprekspartner van de Europese Commissie bij het bepalen van het Europese onderzoeks- en subsidiebeleid. Binnen de LERU zijn verschillende communities en werkgroepen actief, maar tot nu toe nog geen op het gebied van de natuurwetenschappen.

Europese bèta-decanen ontmoeten elkaar in Leiden
Website LERU