3D structuur van biomoleculen bekijken

Professor Jan Pieter Abrahams gaat onderzoek doen naar de 3D structuur van biomoleculen om uiteindelijk ziektes als tuberculose, malaria en kanker beter te kunnen begrijpen. Hiervoor heeft de Technologiestichting STW een subsidie toegekend van € 25.000,-

3D-molecuulstructuur

Met kristallografie kunnen 3D structuren van biologische moleculen worden bepaald. Maar van sommige biologische moleculen lukt dat niet. Abrahams gaat kijken of elektronenmicrosopie kan helpen om ook van die moleculen de 3D structuren te kunnen bepalen.

Elektronenmicroscopen kunnen zó ver inzoomen dat extreem kleine details als individuele atomen in een virus zichtbaar worden. Dat is een eerste stap om ziektes als tuberculose, malaria en kanker beter te kunnen begrijpen.

NeCEN

Twee van de meest krachtige elektronenmicroscopen ter wereld staan in de Gorlaeus Laboratoria van de Universiteit Leiden, waar het Netherlands Centre for Elektron Microscopy (NeCEN) is gehuisvest.  NeCEN geeft iedereen toegang tot de cryo-transmissie-elektronenmicroscopen. Tien academische partners, lokale en nationale overheden en bedrijven werken er samen in de wetenschap en R&D-trajecten.

Over de STW Valorization Grant

De subsidie wordt toegekend aan vernieuwend excellent technisch-wetenschappelijk onderzoek met een kans op toepassing door derden. Vaak wordt in de projecten samengewerkt met potentiële gebruikers.

Netherlands Centre for Electron Microscopy