Leiden tweede Nederlandse universiteit in QS World University Rankings

De Universiteit Leiden staat op de 75e plaats in de QS World University Ranking. Dat is één plaats lager dan vorig jaar. QS waardeert ook het niveau van de opleidingen. Biofarmaceutische wetenschappen staat op de 20e plaats. Dit blijkt uit de lijst die onderwijsadviesbureau QS 16 september publiceerde. Leiden is de tweede Nederlandse universiteit in de ranking.

Zes Nederlandse universiteiten in top 100

Ook dit jaar voert het Massachusetts Institute of Technology de ranglijst aan, gevolgd door de University of Cambridge en het Imperial College London op een gedeelde tweede plaats. In totaal staan er zes Nederlandse universiteiten in de top 100: Universiteit van Amsterdam (50), Universiteit Leiden (75), Universiteit Utrecht (80), TU Delft (86), Erasmus Universiteit Rotterdam (90) en Rijksuniversiteit Groningen (90).

Beoordelingscriteria

De belangrijkste factor in de QS-rankings is de wetenschappelijke reputatie van de universiteit, die goed is voor 40% van de eindscore en bepaald wordt door middel van een enquête onder wetenschappers. De overige bepalende factoren zijn werkgeversreputatie (10%), citaties (20%), de verhouding staf-studenten (20%), het aandeel internationale wetenschappelijke staf (5%) en het aandeel internationale studenten (5%).

Ranking per onderzoeksveld

Naast de algemene ranking brengt QS ook een ranking per onderzoeksveld uit die alleen gebaseerd is op de reputatie bij collega-wetenschappers. In deze ranking haalden twee Leidse faculteiten de top 50: Arts & Humanities en Life Sciences & Medicine bezetten beiden de 49e plaats. Ook in deze ranglijst is Leiden na de Universiteit van Amsterdam de hoogste Nederlandse universiteit.

De complete ranglijst staat op  QS World University Rankings 2014/15.

Meer informatie over de ranking is te vinden op de website  topuniversities.com.

Zie ook

Vier Leidse vakgebieden in top 30 QS World University Rankings