Vier Leidse vakgebieden in top 30 QS World University Rankings

Vier Leidse vakgebieden staan in de top 30 van de QS World University Rankings die 26 februari uitkwam. Het betreft farmacie, rechten, linguïstiek en geschiedenis & archeologie. De ranglijst is gebaseerd op wetenschappelijke reputatie, citaties en werkgeversimago.

Top 200

Het internationale onderwijsbureau QS stelt jaarlijks op 30 vakgebieden een top 200 samen van de beste universiteiten ter wereld. De Universiteit Leiden haalt een 20e plaats binnen het vakgebied Farmacie. Hierin wordt onderzoek gedaan naar geneesmiddelen, en wordt de opleiding Bio-Farmaceutische Wetenschappen gegeven. Beiden zijn verbonden aan het Leiden Academic Centre for Drug Research in de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. De Universiteit Leiden is hiermee de enige Nederlandse universiteit in dit vakgebied met een plaats in de top 100. Ook de Leidse vakgebieden rechten (23), linguïstiek (26) geschiedenis & archeologie (28) scoren goed. Politicologie & internationale studies nestelde zich op de 34e en medicijnen op de 36e plaats.

Overige Leidse vakgebieden in top 50 – 100:

• biologische wetenschappen
  • communicatie- en mediastudies
  • filosofie
  • moderne talen
  • natuurkunde & astronomie
  • psychologie
  • scheikunde

QS publiceert jaarlijks ook de QS World University Rankings waarin de universiteiten een overall beoordeling krijgen. In 2013 bezette Leiden de 74e plaats en was daarmee de tweede Nederlandse universiteit in deze ranglijst. Dit najaar verschijnt de volgende editie.

(26 februari 2014 - LvP)

Zie ook