Europese bèta-decanen ontmoeten elkaar in Leiden

Decanen van de bètafaculteiten van de League of European Research Universities (LERU) kwamen op vrijdag 19 september bij elkaar tijdens de eerste bijeenkomst van de werkgroep ‘LERU Science Deans’. Geert de Snoo, decaan van de Leidse Faculteit der Wiskunde en Natuurwetenschappen, ontving de veertien decanen van evenzoveel universiteiten waaronder Cambridge, Leuven, Barcelona en Helsinki.

Onderzoeksbeleid beïnvloeden en best practices uitwisselen

Tijdens deze eerste bijeenkomst van de Science Deans constateerden de aanwezigen dat het zeker meerwaarde zou hebben om meer samen op te trekken voor het belang van de natuurwetenschappen. Ze spraken de ambitie uit om gezamenlijk het Europees onderzoeksbeleid te beïnvloeden, maar ook om onderling ervaringen en best practices uit te wisselen. De samenwerking zal dan ook vervolgd worden met een bijeenkomst in Zwitserland begin 2015.

Over LERU

De Universiteit Leiden was in 2002 een van de oprichters van de LERU, een prestigieuze organisatie die de belangen van onderzoeksintensieve universiteiten vertegenwoordigt. 21 Universiteiten uit tien Europese landen zijn lid van LERU. De organisatie is een belangrijke gesprekspartner van de Europese Commissie bij het bepalen van het Europese onderzoeks- en subsidiebeleid. Binnen de LERU zijn verschillende communities en werkgroepen actief, maar tot nu toe nog geen op het gebied van de natuurwetenschappen.

Website LERU