Masterstudenten Public Administration winnen Ben Pauw Scriptieprijs

De tweejaarlijkse Ben Pauw Scriptieprijs (een oorkonde en een geldbedrag van 1000 euro) voor de beste masterscriptie op het terrein van public affairs is gewonnen door twee studenten van het Instituut Bestuurskunde, Campus Den Haag. De prijsuitreiking vond 12 mei jl. plaats tijdens het congres van de Beroepsvereniging voor Public Affairs (BVPA) in Nederland.

De Chinese Yuanjing Li, laat in haar scriptie  Weibo’s Power in Influencing the Public Decision Making in China zien hoe Weibo, de Chinese twitter, groeiende invloed heeft op de publieke opinie en besluitvorming onder druk zet.

Nicholas Korwin uit Canada heeft in zijn scriptie  Has New media Changed the Rules of the Game? gekeken naar de manier waarop grassroots groepen en NGO's in Canada via de media de politieke agenda bereiken.

Beide scripties bevatten lessen die ook voor Nederland relevant zijn: de verschillende omstandigheden waaronder via sociale media de aandacht van politici en bestuurders kan worden getrokken en de groeiende rol van maatschappelijke groeperingen en burgers bij public affairs. De twee prijswinnaars betekenen ook een dubbelslag voor scriptiebegeleider Dr. Caspar van den Berg.

Een eervolle vermelding was er nog voor Lina Li, die met haar werk  Challenging the Conventional Wisdom verschillende westerse benaderingen van lobbyen heeft vergeleken met de praktijk in China. Lessen daaruit: lobbypraktijken in China zijn minder 'anders' dan vaak wordt gedacht.

De prijzen werden uitgereikt door Prof. dr. Arco Timmermans, bijzonder hoogleraar Public Affairs aan Campus Den Haag. Het positieve juryoordeel oer de nominaties vanuit de Universiteit Leiden laat zien dat ook afstudeerders van deze universiteit zich inmiddels met succes op het terrein van public affairs bewegen.

Lees hier het volledige artikel op de website van de BVPA.