Succesvolle zevende Pan-Europese conferentie aan de Campus Den Haag

Van 5 tot en met 7 juni 2014 vond aan de Campus Den Haag de zevende Pan-Europese conferentie over de Europese Unie plaats. De organisatoren kijken terug op een zeer succesvol congres.

De conferentie werd georganiseerd door het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden samen met de Permanente Groep over de Europese Unie van ECPR, de grootste vereniging voor politicologie van Europa.

Meer dan 300 wetenschappers uit heel Europa bezochten de Campus en namen deel aan de sessies. De onderwerpen van de conferentie hadden betrekking op de politieke economie van Europese integratie, de recente verkiezingen van het Europees Parlement, de democratische legitimiteit van de EU, en meer. Tijdens de conferentie gaf Luuk van Middelaar - speechschrijver voor de voorzitter van de Europese Raad en auteur van het boek "De passage naar Europa" - de jaarlijkse  Journal of Common Market Studies-lezing.

Rondetafelgesprek ''Op weg naar een nieuw parlement?"

Op vrijdag 6 juni vond als onderdeel van de conferentie een speciaal rondetafelgesprek plaats met als thema: ''Op weg naar een nieuw parlement? EP na de verkiezingen van 2014''. De genodigde sprekers waren zowel vooraanstaande wetenschappers zoals Christophe Crombez (Stanford University / KU Leuven) en Claes de Vreese (Universiteit van Amsterdam), politici als Wim van de Camp (Europees Parlementslid namens de christendemocraten) en expert Tom de Bruijn (voormalig permanent vertegenwoordiger van Nederland bij de EU, huidig lid van de Nederlandse Raad van State en daarnaast als externe docent betrokken bij het onderwijs van het Instituut Bestuurskunde). Het debat werd georganiseerd door het Instituut Bestuurskunde van de Universiteit Leiden en de Permanente Groep over de Europese Unie van de ECPR, gesponsord door de Vertegenwoordiging van de Europese Commissie in Nederland, het Nederlandse Ministerie van Buitenlandse Zaken en de gemeente Den Haag. Het rondetafelgesprek vond plaats in het grote atrium van het stadhuis van Den Haag, terwijl ergens boven de onderhandelingen over het nieuwe stadsbestuur nog aan de gang waren.

Lees meer over de rondetafeldiscussie op het blog van een van de gastheren.

Meer informatie over de  conferentie lees je op de website van SGEU.