Universe Awareness brengt sterrenkunde naar Suriname

Vandaag begint Universe Awareness (UNAWE) met een serie van vier sterrenkunde docententraining workshops in Paramaribo, de hoofdstad van Suriname. De UNAWE workshop is één van de eerste sterrenkundeactiviteiten in het land. Deze workshops zullen de Surinaamse docenten helpen om kinderen te leren over de ruimte and de vele spannende objecten die je in het heelal kunt vinden. Met een aantal workshops komt UNAWE een stap dichterbij zijn visie – elk kind inspireren met onze geweldige heelal.

Docenten trainen

De docententrainingen, gesteund door de Ministerie van Onderwijs en Maatschappelijk Ontwikkeling in Suriname, wordt gehouden en is mede-georganiseerd door de Christelijk Pedagogisch Instituut (CPI), een docententrainingcentrum in Paramaribo.

Praktische sterrenkundeactiviteiten

Tijdens de workshops zal UNAWE veel praktische sterrenkundeactiviteiten aanbieden die basisschool leraren direct kunnen gebruiken in de klaslokaal. De leskist Universe in a Box wordt gebruikt om te laten zien hoe je kinderen kunt uitleggen over de fasen van de Maan, de seizoenen op Aarde, hoe de planeten bewegen en veel meer. Naast het gebruik van lesmateriaal, is er ook ruimte om concepten in de sterrenkunde beter te leren begrijpen. Dit zal de leraren het vertrouwen geven om vragen die kinderen misschien zullen hebben te beantwoorden, en om de mechanica achter sterrenkundige fenomenen uit te werken.

100 leerkrachten

Ongeveer 100 basisschoolleerkrachten zullen deze week getraind worden en het zal een begin zijn om sterrenkunde te gebruiken in de klas als een innovatieve manier om kinderen te boeien en te fascineren met wetenschap.