Educatieve Earth Ball voor docenten over de hele wereld

Het EU-UNAWE project van de Universiteit Leiden inspireert kansarme jonge kinderen met het heelal en presenteert met trots deze lichte, opgeblazen versie van onze planeet. De Earth Ball is een eenvoudig hulpmiddel voor in de klas en wordt geleverd met een activiteitenboek vol ideeën over hoe dit lesmateriaal gebruikt kan worden om les te geven over sterrenkunde, aardrijkskunde, milieubewustzijn, wereldburgerschap en zelfs natuurkunde en biologie.

Er is nu gestart met de distributie van bijna 7000 EU-UNAWE Earth Balls over het hele UNAWE netwerk; naar duizenden scholen in 57 landen op zes verschillende continenten.

Volgens internationaal projectmanager Pedro Russo zijn de EU-UNAWE Earth Balls‘eenvoudige en waanzinnig goedkope middelen die kunnen worden gebruikt om bij hele jonge kinderen de interesse voor wetenschap aan te wakkeren en aan hen te demonstreren dat iedereen deel uitmaakt van de familie van de mensheid’.

De verschillende facetten van onze planeet

De nieuwe EU-UNAWE Earth Ball biedt een uniek perspectief waarmee het gemakkelijker wordt om kinderen allerlei facetten van onze planeet bij te brengen; de vorm, de schuine aardas, de compositie van het oppervlak en nog veel meer. Nationale grenzen zijn expres niet aangeduid op de EU-UNAWE Earth Ball, wat kinderen leert dat we allen burgers zijn van één en dezelfde planeet.

Duizenden Earth Balls naar onwikkelingslanden

Vanuit leerlingen en scholen over de hele wereld is er veel vraag naar de EU-UNAWE Earth Balls. In Nederland zijn er al meer dan honderd ballen verspreid, waaronder 80 naar de Universiteit van Amsterdam om te gebruiken in het planetarium tijdens een open dag, en naar docenten tijdens EU-UNAWE trainingssessies. Vele duizenden extra ballen zijn naar ontwikkelingslanden gestuurd.

UNAWE Tanzania verspreidt EU-UNAWE Earth Balls naar wetenschapscentra en lerarenopleidingen door het hele land. Twintig Tanzaniaanse sterrenkundeverenigingen gaan de bal gebruiken om jonge kinderen concepten bij te brengen als dag en nacht, zons- en maansverduisteringen, tijdszones en continenten. Ook wordt hij gebruikt om demonstraties te geven over zwaartekracht, de kosmos en ruimtevaart.

Het Ghana Planetarium zal zestig nieuwe EU-UNAWE Earth Balls gebruiken tijdens schoolbezoeken en stuurt ze naar leraren in het binnenland. Daarmee moedigen ze hen aan om wetenschappelijke onderwerpen op een praktische en innovatieve manier uit te leggen.

Leerkrachten in Pakistan gebruiken de Earth Balls om kinderen aan te aanmoedigen om een verslag te schrijven over de eigenschappen van de Aarde. De Earth Balls worden ook gebruikt als inspirerende decoratie op feestjes en dienen als prijs bij onderwijswedstrijden.

EU Universe Awareness biedt leraren over de hele wereld de mogelijkheid om gratis EU-UNAWE Earth Balls aan te vragen, door eenvoudigweg een formulier in te vullen op de EU-UNAWE website en aan te geven hoe ze worden ingezet voor de gemeenschap.

Over Universe Awareness

Universe Awareness (UNAWE) is een uniek programma dat de schoonheid en grootsheid van het heelal gebruikt om kinderen van 4-10 jaar te inspireren, met name uit kansarme situaties. Het project gebruikt sterrenkunde om een gevoel van perspectief en wereldburgerschap bij te brengen en de interesse voor wetenschap te stimuleren tijdens een cruciale periode in de ontwikkeling van een kind.

In 2011 verleende de Europese Unie een subsidie van 1,9 miljoen euro aan het in Leiden gebaseerde EU-UNAWE project, om een driejarig programma te financieren in zes landen: Duitsland, Italië, Nederland, Zuid-Afrika, Spanje en het Verenigd Koninkrijk.

Het internationale kantoor van EU-UNAWE is gevestigd aan de Universiteit Leiden. UNAWE werd in 2005 opgericht door de Leidse astronoom professor George Miley, met steun van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen en de Nederlandse minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

EU-UNAWE activiteiten in Nederland worden georganiseerd door het internationale EU-UNAWE kantoor, in samenwerking met de Nederlandse Onderzoekschool voor Astronomie (NOVA) en het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap.

EU Universe Awareness website