NWO zwaartekracht programma kent 10-jarige onderzoeksbudget toe aan het onderzoeksconsortium ‘Networks’

Een 10-jarig onderzoeksbudget is toegekend vanuit het NWO Zwaartekracht Programma aan Professor Frank den Hollander, tezamen met collega’s van de Universiteit van Amsterdam, het Centrum voor Wiskunde en Informatica en de Technische Universiteit Eindhoven.

Dit budget is toegekend ter ondersteuning van het onderzoeksproject ‘Networks’, dat het doel heeft te werken aan de dringende uitdagingen waar grootschalige netwerken ons voor stellen. Dit onderzoeksproject richt zich op modelleren, begrijpen, beheersen en optimaliseren van complexe en zeer veranderlijke netwerken. Het project brengt onderzoekers tezamen uit de Stochastiek en Algoritmiek.

Het toegekende budget bedraagt 22.7 miljoen Euro van het Nederlandse Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) en wordt met een bedrag van 5 miljoen Euro aangevuld door de participerende instituten in het onderzoeksconsortium.

Op 18 december 2013 op het NWO is de prijs overhandigd aan de laureaten door de minister van OCW Jet Bussemaker. In maart 2013 werden 41 voorstellen door de universiteiten ingediend. In oktober 2013 heeft de internationale selectiecommissie daaruit 6 voorstellen voor honorering geselecteerd.