Alumna ontvangt Emerging Talent Award

De korte film El Último Consejo (The Last Council) van alumna Itandehui Jansen heeft de Emerging Talent Award gewonnen op het ImagineNATIVE Film & Media Arts Festival in Toronto.

Waargebeurd verhaal

Itandehui maakte de film El Último Consejo als onderdeel van haar portfolio voor haar promotieonderzoek aan de Academy for Creative and Performing Arts. De korte film van twaalf minuten gaat over de Indiaanse dorpsgemeenschap Mixtec in Mexico. Er breekt ruzie uit als er een nieuwe raad aantreedt en er plotseling geld verdwijnt uit de dorpskas. Het conflict illustreert de strijd tussen traditie en moderniteit van deze groep Indianen.

Jansen baseerde de film op het script van de scenarioschrijver Armando Bautista Garcia die deze gebeurtenissen meemaakte in zijn jeugd. Ze gebruikte geen ervaren acteurs, maar liet de rollen vertolken door inwoners van de regio. De promovenda is zeer betrokken bij haar onderwerp. Jansens moeder is ook Indiaanse en ze woonde de eerste vijf jaar van haar leven in Mexico.

Eerdere prijzen en filmvertoningen

Dezelfde korte film ontving afgelopen jaar ook al de Special Jury Award op het Viña del Mar International Film & Video Festival in Chili en de prijs voor beste korte film op het Rodando Festival in Mexico.

Haar andere korte film, Alma y Esperanza, werd ook vertoont op het ImagineNATIVE Film & Media Arts Festival in Toronto. De film maakte eerder dit jaar onderdeel uit van de Short Film Corner op het Cannes International Film Festival.