Coen van Beelen wint Siegenbeek Scriptieprijs 2012

Op woensdag 15 mei 2013 werd de winnaar bekend gemaakt van de Siegenbeek Scriptieprijs 2012, die dit jaar voor de vijfde keer werd uitgereikt. Coen van Beelen, alumnus Nederlandse taal en cultuur, mocht de prijs in ontvangst nemen voor zijn masterscriptie 'Schrijven met de hamer; het Europese nihilisme van Friedrich Nietzsche in het oeuvre van Michel Houellebecq'.

Gedegen kennis

Dat klinkt misschien raar - een scriptie Neerlandistiek over een Duitse filosoof en een Franse schijver - maar van Beelen heeft de jury ervan overtuigd "dat er op het punt van het nihilisme werkelijk geen betere vertegenwoordigers, in de filosofie en in de West-Europese letteren, te vinden zijn dan juist deze twee". De jury was vooral verrast door de gedegen kennis van van Beelen van Nietzsches filosofie en de manier waarop hij deze helder heeft kunnen maken voor mensen die niet veel van Nietzsche afweten.

Siegenbeek Scriptieprijs

Alumnivereniging Siegenbeek looft jaarlijks de Siegenbeek Scriptieprijs uit voor de beste masterscriptie op het gebied van de Nederlandse taal- en letterkunde of cultuur. Deze prijs bestaat uit 500 euro en een oorkonde. De jury bestond dit jaar uit drie personen - alle drie alumni van de Universiteit Leiden - namelijk Jan Bos, Christine Swankhuizen en Jos Paardekooper.

De criteria die de jury hanteert bij het toekennen van de prijs zijn afgezien van zaken als wetenschappelijkheid en betrouwbaarheid, ook overtuigingskracht, een verrassende benadering, een leesbare stijl en daarnaast ook persoonlijkheid en originaliteit in vorm en inhoud.