Jonge onderzoekers met een Rubiconsubsidie de grens over

Quentin Bourgeois, Jan Dahlhaus en Kim de Jong gaan een jaar onderzoek doen aan een buitenlandse universiteit. De jonge veelbelovende Leidse onderzoekers krijgen daarvoor een Rubiconsubsidie van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek.

Begin wetenschappelijke carrière

Het Rubicon subsidieprogramma van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) richt zich op jonge, veelbelovende pas gepromoveerde onderzoekers die nog aan het begin van hun wetenschappelijke carrière staan. Op grond van hun wetenschappelijke kwaliteiten kan van hen worden verwacht dat ze een belangrijke plaats gaan innemen in de Nederlandse wetenschap.

Prehistorische grafheuvelrijen in Noordwest en Centraal Europa (derde millennium BC)

Dr. Quentin Bourgeois gaat 12 maanden naar Denemarken, Aarhus University, Department of Culture and Society.
Grafheuvelrijen komen overal in Noordwest en Centraal Europa voor. Deze soms kilometers lange rijen structureren het landschap op een grote schaal. Dit project onderzoekt de dynamiek en de functie van deze rijen door middel van computermodellen en simulaties.

Enlightened Majorana fermions

Dr. Jan Dahlhaus gaat 12 maanden naar de Verenigde Staten, University of California Berkeley, Department of Physics.
Majorana fermionen zouden ooit in de toekomst gebruikt kunnen worden om een kwantumcomputer te bouwen. Om deze deeltjes te kunnen realiseren met een topologische isolator is er een magnetische excitatie kloof nodig. De onderzoekers gaan het creëren van een dergelijke kloof door middel van lichtstralen onderzoeken. Op deze wijze wordt het mogelijk het gebruik van problematische stoffen in toekomstige experimenten te vermijden.

Effectievere therapeuten met voortgangsfeedback?

Dr. Kim de Jong gaat 12  maanden naar de  Verenigde Staten, University of Pennsylvania, Department of Psychology.
Feedback geven over de behandelvoortgang van patiënten aan therapeuten is een manier om de resultaten van psychotherapie te verbeteren. Dit onderzoek gaat na welke eigenschappen van de therapeut voorspellen of deze effectief omgaat met voortgangsfeedback.

Rubicon

'Veni, vidi, vici'

De naam van de Rubiconsubsidie komt van de rivier de Rubicon. Julius Caesar stak de rivier over voordat hij aan zijn zegereeks begon die hem verleidde tot de uitspraak 'veni, vidi, vici' (ik kwam, zag en overwon). De Rubiconsubsidie geldt als een goede opstap voor een Veni-subsidie uit de Vernieuwingsimpuls van NWO. Volgende mogelijke stappen in een wetenschapscarrière zijn de Vidi- en Vici-subsidie.

Zie ook

(9 april 2013 / MvG)