Bas van Opheusden wint Janneke Fruin-Helb Beurs voor netvliesonderzoek aan Princeton University

Bas van Opheusden, student theoretisch natuurkunde, is de winnaar van de Janneke Fruin-Helb Beurs 2012. Van Opheusden schreef een voorstel voor een verblijf aan het gerenommeerde Amerikaanse onderzoeksinstituut Princeton University . Hij doet daar aan het institute for computational neuroscience een jaar lang onderzoek naar ‘neurale codes’ in het netvlies.

Op het moment dat het netvlies een visuele prikkel krijgt, zenden de neuronen erin bepaalde signalen uit. Van Opheusden wil proberen die signalen te voorspellen met behulp van een zogeheten spin glas-model. Er zijn aanwijzingen dat er een bepaald patroon in zit, en dat de structuur ervan bewaard blijft in het brein. Er is neurowetenschappers veel aan gelegen die code te begrijpen.

Volgens Van Opheusden is het goed mogelijk dat het onderzoek gevolgen heeft voor de verdere ontwikkeling van zogeheten neurale protheses, die uitgevallen functies van oogzenuwen moeten vervangen. Wellicht is het in de toekomst mogelijk dat mensen een deel van hun gezichtsvermogen weer terugkrijgen dankzij zo’n prothese of een kunstmatig oog.

Van Opheusden kon niet bij de prijsuitreiking zijn, zijn zus Mieke van Opheusden nam de beurs namens hem in ontvangst op woensdag 7 november 2012.

Janneke Fruin-Helb Beurs

Sinds 2003 reikt het Leids Universiteits Fonds (LUF) de Janneke Fruin-Helb Beurs uit. Deze beurs van 2.250 euro is ingesteld om excellente LISF-onderzoeksvoorstellen extra aandacht en financiële steun te geven. De beurs is vernoemd naar mevrouw drs. A.M. Fruin-Helb, voormalig directeur van het LUF (1989-2003) en medeoprichter van het LUF Internationaal StudieFonds (LISF).

Naar de Janneke Fruin-Helb Beurs dingen elk jaar onderzoeksvoorstellen mee die zijn ingediend bij het LUF Internationaal Studiefonds (LISF). De beurs van 2.250 euro werd uitgereikt door Carel Smith, voorzitter van de LISF-commissie van het Leids Universiteits Fonds (LUF) en universitair hoofddocent rechtstheorie aan de Universiteit Leiden.