Annebelle Kok wint LISF-prijs met verslag van slakkenonderzoek op Borneo

Op 7 november ontving biologiestudent Annebelle Kok de LISF-prijs 2012 uit handen van Cornald Maas, televisiepresentator, criticus en alumnus van de Universiteit Leiden. Het Leids Universiteits Fonds (LUF) kent deze prijs toe aan de student die het beste persoonlijke verslag schreef over een buitenlandse studiereis, ondernomen met een beurs van het LUF Internationaal StudieFonds (LISF).

Annebelle Kok verbleef twee maanden op Borneo, in het kader van haar onderzoek naar de ontwikkeling van slakken uit het geslacht Opisthostoma. Deze slakken worden ongeveer 2 tot 3 millimeter lang en leven op kalksteenrotsen. Kok heeft bij verschillende soorten onderzocht welke factoren een rol spelen bij de ontwikkeling van het huisje.

Simulatiemodel van de groei van een slakkenhuis

Het onderzoek maakte deel uit van het masterprogramma Evolution, Biodiversity and Conservation. De data van het onderzoek moeten uiteindelijk onderdeel worden van een simulatiemodel van de groei van een slakkenhuis in het algemeen.

LISF-prijs

De LISF-prijs 2012 bestaat uit € 500 en een reis inclusief verblijf naar Parijs. Daar mag Annebelle Kok op de Cleveringabijeenkomst voor alumni van de Universiteit Leiden een lezing houden over haar buitenlandse ervaringen.

Luchtkastelen in de Efteling

Annebelle Kok toont in haar verslag een groot enthousiasme voor haar onderwerp, dat ze prikkelend weet te beschrijven: ‘De vreemd gevormde huisjes in combinatie met het kleine lijf zorgen ervoor dat een populatie bewegende slakken eruit ziet als de luchtkastelen in de Efteling.’

Aanpassingsvermogen

Aanpassingsvermogen was nodig toen onverwacht het onderzoeksgebied onderliep. Kok besloot om in de tijd dat het gebied niet bereikbaar was op een andere plek aan een verwante slakkensoort te gaan werken. Daarna keerde ze terug om haar onderzoek af te maken. ‘Twee weken later was de rivier drie meter gezakt, waardoor mijn onderzoeksgebied weer bereikbaar was.’

Ook al was de rivier de eerste week overstroomd, qua onderzoeksresultaten was de reis een groot succes. ‘Uiteindelijk heb ik meer data verzameld dan ik had verwacht. Bovendien heb ik door de overstroming naar twee soorten gekeken, in plaats van alleen de soort die ik gepland had. Daardoor kan ik nu de data van beide soorten met elkaar vergelijken, wat de resultaten meer waarde geeft.’

Lees het winnende verslag van Annebelle Kok
Meer foto’s van de uitreiking.