Wouter Bruins maakt kans op TEDx Amsterdam Award met malariatester

Biologiestudent Wouter Bruins maakt kans op een erkenning tijdens TEDx Amsterdam op 30 november. Het idee waarmee hij de Award hoopt te winnen is een goedkope malariatester voor zwangere vrouwen in ontwikkelingslanden.

Pitch

De malariatester van Bruins’ bedrijf Amplino

Bruins zit bij de laatste tien kandidaten die een strenge voorselectie hebben overleefd. Eind september moest hij zijn idee in een ultrakorte pitch verdedigen tegenover een kritische jury. Deze bestond uit deskundigen uit het bedrijfsleven en de wetenschappelijke wereld. De presentatie van Bruins maakte zo’n positieve indruk dat hij doorging naar de volgende ronde. Als hij wint krijgt hij niet alleen de TEDx Amsterdam Award, maar mag hij ook een presentatie geven over het apparaat dat hij heeft ontwikkeld en de resultaten die er tot nu toe mee zijn geboekt. Bruins hoopt dat investeerders hierdoor enthousiast worden om geld in zijn idee te steken.

Goedkoop en eenvoudig

Bruins ontwikkelde met zijn bedrijf Amplino een manier om malaria vast te stellen bij zwangere vrouwen. Het is moeilijk om dat bij hen op de traditionele manier te doen, wat jaarlijks voor veel vroeggeboorten, miskramen en sterfgevallen zorgt. Amplino maakte een apparaat waarmee het mogelijk is om bloedmonsters van zwangere vrouwen op malaria te testen. Het apparaat loopt op zonne-energie, kan tegen een stootje en is met 250 euro zeer goedkoop. Een test uitvoeren gaat eenvoudig en kost slechts anderhalve euro.

Inspirerende presentaties

TED staat voor Technology, Entertainment, Design en bestaat sinds 1984. Het idee is dat sprekers inspirerende presentaties geven over onderwerpen op een van die drie terreinen. Op internet is dat alles via streaming video terug te kijken. De ‘x’ in TEDx Amsterdam geeft aan dat het om een onafhankelijk georganiseerd evenement gaat dat in de stijl van TED is. Dat kan alleen met een licentie van de TED-organisatie in de VS. In 2009 was in Den Haag het eerste officiële Nederlandse TEDx-evenement.

Bruins doet momenteel een onderzoeksstage bij de afdeling Integrative Zoology van het Institute Biology Leiden.

Zie ook