Masterstudenten winnen innovatiewedstrijd met mobiele malariatester

Master student Biologie & Science Based Business Wouter Bruins ontwikkelde samen met zijn partners Pieter van Boheemen en Jelmer Cnossen, een mobiele malariatester waarmee artsen op afgelegen plekken binnen 40 minuten een diagnose kunnen stellen. Met de huidige middelen is daar twee tot drie weken voor nodig. Hiermee kan het aantal slachtoffers van malaria aanzienlijk worden teruggebracht.

Betrouwbare mobiele Malaria Test

De drie studenten uit Leiden en Delft hebben in de categorie ‘self management’ de ‘Mobiles for Good’-challenge gewonnen. Zij ontvangen 40.000 euro, kantoorruimte in Amsterdam en professionele begeleiding om het concept versneld op de markt te brengen. Hun winnende project, Amplino, is een snellere en betrouwbare mobiele Malaria Test die ook bij zwangere vrouwen kan worden gebruikt (bij zwangere vrouwen was een diagnose tot nu toe problematisch). De test is gebaseerd op rtPCR, het ontwikkelen van de test begon met sleutelen aan een föhn aan de keukentafel en is inmiddels doorontwikkeld tot een geїntegreerd prototype. Het team wil met het prijzengeld hun prototype valideren aan het Koninklijk Instituut voor de Tropen en een veldtest uitvoeren in Burkina Faso.

Drie winnaars uit 73 inzendingen

De jury selecteerde uit 73 inzendingen drie winnaars. De andere twee winnaars zijn:

• Dr. Marlies Schijven heeft gewonnen in de categorie ‘smart accessibility’. De chirurg van het Academisch Medisch Centrum Amsterdam heeft een mobiele applicatie bedacht waarbij oudere patiënten zowel voor, tijdens als na een consult begeleid worden door een werkstudent. De patiënt doorloopt met minder stress de route door het ziekenhuis en kan het consult nabespreken met de werkstudent.
  • Ton Schalke van het Leidse bedrijf A-soft heeft gewonnen in de categorie ‘smart accessibility’. Zijn spraak assistent app geeft mensen die moeite hebben met spreken hun stem terug. Dat kan zijn in het geval van afasie, na een beroerte of als gevolg van stembandproblemen. Met de app is het mogelijk een set woorden te definiëren, die direct zichtbaar worden als buttons op het scherm en vervolgens worden uitgesproken.

De jury

• Rob Shuter, CEO van Vodafone Nederland en juryvoorzitter over de ‘Mobiles for Good’-challenge
  • Louise Gunning, voorzitter van het College van Bestuur van de Universiteit van Amsterdam en de Hogeschool van Amsterdam
  • Patrick de Zeeuw, medeoprichter en board member Startupbootcamp International