Proefschrift leidt tot nieuw doseervoorschrift morfine voor baby’s en peuters

Intensive care-afdelingen overal ter wereld kunnen hun doseringen voor morfine bij baby’s en peuters gaan aanpassen. Met een nieuwe methode ontdekte farmacologe Elke Krekels dat gebruikelijke doseringen bij pasgeborenen te hoog zijn, en bij peuters juist te laag. Promotie 10 oktober.

Afbraak morfine

Ernstig zieke baby’s die jonger zijn dan tien dagen, hebben slechts de helft van de dosis morfine nodig om pijn te bestrijden dan ze tot nu toe kregen. Hun lichaam breekt morfine namelijk veel langzamer af dan gedacht. Oudere baby’s en peuters hebben juist meer morfine nodig dan ze toegediend kregen op grond van de oude doseervoorschriften; zij breken morfine juist sneller af dan gedacht.

Intensive care

Dit ontdekte farmacologe Elke Krekels, die onderzoek deed naar de afbraak van morfine in het lichaam van kinderen jonger dan drie jaar die op de Intensive care liggen. Ze baseert zich op klinisch onderzoek dat in het ErasmusMC- Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam is uitgevoerd en promoveert 10 oktober aan de Universiteit Leiden, waar ze de data analyseerde.

Gevolgen voor IC’s overal ter wereld

Het onderzoek van Krekels heeft een nieuw doseervoorschrift opgeleverd voor de pijnbestrijder morfine bij kinderen onder de drie jaar. Dit betekent dat Intensive care afdelingen overal ter wereld hun doseringen kunnen gaan aanpassen. Ze gebruikte een methode die het mogelijk maakt met een beperkt aantal gegevens per patiënt toch voorspellende statistische resultaten te verkrijgen.

Ook toepasbaar voor andere medicijnen

Daarnaast ontdekte Krekels dat haar bevindingen voor morfine ook toepasbaar zijn voor andere medicijnen die via hetzelfde mechanisme in het lichaam worden afgebroken. ‘Dat verwachtten we eigenlijk al, omdat veranderingen in de afbraak van morfine veroorzaakt worden door de snelle veranderingen in het lichaam van kinderen’, verklaart ze. Ze ontwikkelde een methode om haar bevindingen te ‘vertalen’ naar andere medicijnen. Dat scheelt jaren onderzoekstijd en voorkomt extra belasting van jonge kinderen.

Onderzoek bij kinderen beperkt mogelijk

Kinderen zijn juridisch wilsonbekwaam. Daarom ligt de ethisch-juridische lat voor geneesmiddelenonderzoek bij kinderen hoog. Onderzoek bij gezonde vrijwilligers is bijvoorbeeld niet mogelijk omdat kinderen onder de 12 jaar daar zelf geen toestemming voor kunnen geven. De meeste informatie wordt verzameld tijdens procedures die bij de behandeling horen. De belasting voor kinderen moet daarbij uiteraard minimaal zijn. Naar de optimale dosering van geneesmiddelen bij kleine kinderen is dan ook weinig studie gedaan. Artsen gaan vooral af op de beschikbare literatuur.

Voorop in pijnbestrijding bij kinderen

De promotoren van Elke Krekels zijn de hoogleraren Catherijne Knibbe van de Universiteit Leiden en Dick Tibboel van het Erasmus MC/Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam. Het Sophia Kinderziekenhuis loopt onder Tibboel wereldwijd voorop in het onderzoek naar de beste pijnbestrijding bij kinderen. Knibbe is hoogleraar individuele farmacotherapie, en zette een groot NWO-project op naar de optimale dosering van geneesmiddelen bij bijzondere patiëntengroepen zoals heel jonge kinderen en obese patiënten. Het onderzoek van Krekels is uitgevoerd binnen een samenwerkingsverband onder de vlag van TI Pharma.