7 x 23 = ? Gebruikt u wel of niet de rekenmachine?

Hoe lost u de opgave 7 x 23 op? Uit het hoofd, of toch liever op papier? Of pakt u het liefst uw rekenmachine, toch altijd bij de hand op uw mobiel? Jong of oud, doe mee aan de Leidse studie in het Groot Nationaal Rekenonderzoek, nu op internet.

Rekenmachine onderwerp van debat

Het gebruik van de rekenmachine is onderwerp van discussie. Vaak hoor je oudere mensen verzuchten dat 'je daar toch geen rekenmachine bij nodig hebt'. Terwijl de jongere generatie gewend is er altijd een bij de hand te hebben op de mobiele telefoon. Ook in het onderwijs is de positie van de rekenmachine nog niet uitgekristalliseerd. In het basisonderwijs is het een apart onderwerp. De meeste opgaven moeten zonder rekenmachine worden gemaakt, pas als het apart staat aangegeven moet het mèt. Terwijl in het voortgezet onderwijs de rekenmachine juist vrijwel altijd gebruikt mag worden. Ook in de nieuwe verplichte rekentoetsen in het voortgezet onderwijs is de rekenmachine nog onderwerp van debat.

Groot nationaal onderzoek: Het rekenonderzoek

Naar het onderzoek: zie de link onderaan de pagina

Wie kiest nu vooral de rekenmachine en wie rekent vooral uit zijn hoofd? En bij welke opgaven? En is dat eigenlijk een verstandige keuze? Dit is onderwerp van nieuw Leids onderzoek naar de keuze tussen hoofdrekenen en de rekenmachine bij het oplossen van vermenigvuldigingsopgaven van verschillende moeilijkheidsgraad. Deze Leidse studie is onderdeel van het Groot Nationaal Rekenonderzoek (GNRO) een initiatief van NTR, VPRO en NWO. De resultaten van het GNRO worden in december in het televisieprogramma Labyrint bekendgemaakt. Het GNRO draait al een tijdje, maar vanaf nu is dit Leidse test beschikbaar. Wilt u weten wat voor rekenaar u bent, doe dan mee! Iedereen is welkom om mee te doen, of u rekenen nu heel leuk vindt of juist verschrikkelijk.
Groot nationaal onderzoek: Het rekenonderzoek

Leidse expertise

Dr. Marian Hickendorff, Methoden en Technieken Psychologie
Dr. Marian Hickendorff

Het onderzoek is opgezet door Methoden en Technieken, een onderdeel van Psychologie. Deze sectie heeft de afgelopen jaren expertise opgebouwd in dergelijk strategieënonderzoek. Vooral in hoe basisschoolleerlingen verschillende rekenopgaven oplossen. In dit nieuwe Leidse onderzoek krijgen de deelnemers eerst een set vermenigvuldigingsopgaven voorgelegd, waarbij ze bij elke opgave steeds zelf mogen kiezen of ze daarvoor de rekenmachine gebruiken of de opgave uit hun hoofd uitrekenen. De opgaven variëren van vrij eenvoudig (10 x 2) tot vrij lastig (23 x 18). Vervolgens krijgen ze een set vergelijkbare opgaven, waarbij ze geïnstrueerd worden of ze de rekenmachine moeten of niet mogen gebruiken.

Mogelijke uitkomsten

Marian Hickendorff, Leids onderzoeker: 'We kunnen veronderstellen dat vrouwen meer dan mannen geneigd zijn de rekenmachine erbij te pakken, terwijl ze het soms ook best uit hun hoofd hadden aangekund. Maar dat ze bij wijze van spreken een 'veilige keuze' maken, terwijl mannen juist wat te vaak denken dat ze een opgave uit hun hoofd kunnen uitrekenen. Of we kunnen denken dat oudere mensen minder vaak naar de rekenmachine grijpen, maar waarschijnlijk ook beter zonder kunnen dan jongeren. Maar hoe zit het nu echt.' Dat wil de onderzoeker weten.

(3 september 2012/ Marian Hickendorff/ MvG)

Laatst Gewijzigd: 12-11-2012