Promoveren met een Mozaïekbeurs

Shardul Paricharak heeft een subsidie uit het programma Mozaïek van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) ontvangen. Met de Mozaïekbeurs van € 200.000 kan de jonge talentvolle allochtone wetenschapper vier jaar lang promotieonderzoek doen.

Laatste ronde

Met Mozaïek wil NWO meer afgestudeerden uit minderheidsgroepen laten instromen in de wetenschap. NWO hoopt dat de succesvolle kandidaten ook op de lange termijn actief zullen blijven in de Nederlandse wetenschap en op die manier een voorbeeldfunctie zullen vervullen. NWO heeft eind 2011 besloten het Mozaïekprogramma te stoppen. Dit jaar worden de Mozaïekbeurzen voor het laatst uitgereikt.

210 studenten en afgestudeerden reageerden op een oproep voor onderzoeksideeën. De beste 41 kandidaten mochten bij NWO workshops volgen en hun onderzoeksideeën verder uitwerken en presenteren voor een vakkundige beoordelingscommissie. Twintig van hen ontvangen nu een Mozaïekbeurs, waaronder twee van de Universiteit Leiden. Arlinda Rrustemi (Politieke Wetenschap) heeft ook een Mozaïekbeurs gewonnen.

Chemogenomics data-analyse voor het ontdekken van nieuwe medicijnen

Shardul Paricharak (m) – Bio-Farmaceutische Wetenschappen

Tot nu toe zijn er veel ziektes waarvoor geen specifieke behandeling bestaat. In dit onderzoek proberen we onze kennis van biologische activiteit van stoffen te gebruiken om te voorspellen en valideren welke stoffen effectief zijn tegen ziektes zoals alzheimer en tropische ziekten zoals malaria en tuberculose.

Zie ook

Jonge allochtone toppers ontvangen promotiebeurzen