Leer Ewine van Dishoeck kennen en ontdek onze oorsprong in de ruimte

Is de aarde de enige planeet in het heelal waar leven is, of zouden er ook andere kunnen zijn? Hoe zijn sterren en planeten eigenlijk ontstaan? Is er water – de bron van leven – elders in het heelal?

Op deze en andere fascinerende vragen probeert prof. dr. Ewine van Dishoeck, hoogleraar Moleculaire astrofysica aan de Leidse Sterrewacht, een antwoord te geven. Over haar werk van internationaal topniveau is een webdossier gemaakt waarin ze over haar onderzoek vertelt.

Filmfragmenten

Van Dishoeck komt zelf aan het woord in verschillende filmfragmenten waarin ze onder meer vertelt over haar speurtocht naar bouwstenen voor leven in de ruimte. Ook kun je in de online dossiers lezen over verwant onderzoek en onderwijs aan de Universiteit Leiden en de impact die dat heeft op de samenleving.

Exotisch laboratorium

Een ‘exotisch laboratorium’, zo noemt Ewine van Dishoeck ‘haar’ ruimte. Want in ijle gaswolken in het heelal zijn moleculen aanwezig die op aarde niet zijn gevonden en ook nooit in het dagelijks leven kunnen voorkomen. En voor onze alledaagse moleculen zoals water, is het juist de vraag hoe die in de ijle ruimte hebben kunnen ontstaan: hoe kunnen waterstofdeeltjes en zuurstofdeeltjes elkaar ooit vinden in die leegte?

Campagne over werk Leidse topwetenschappers

Ewine van Dishoeck, begonnen als scheikundestudent en nu hoogleraar in Leiden, doet onderzoek naar deze moleculen in dit bijzondere laboratorium tussen de sterren. Ewine van Dishoeck is nummer vier in de campagne van de Universiteit Leiden waarin zij met advertenties en webdossiers wil laten zien welk onderzoek en onderwijs ze in huis heeft.

Krachtige telescopen

Kan er elders leven zijn? Om deze - eeuwenoude - vraag naar onze eigen oorsprong te kunnen beantwoorden, moeten we eerst weten welke moleculen er in de ruimte aanwezig zijn en hoe die met elkaar reageren, aldus Van Dishoeck. Zij kijkt hiernaar met behulp van de meest krachtige telescopen ter wereld, die onder meer in hooggebergtes van Chili en Hawaii staan.

Van Dishoeck werkt samen met gerenommeerde onderzoekers in binnen- en buitenland. Zelf ontving ze voor haar werk onder meer de Spinozapremie, de hoogste onderscheiding voor wetenschappelijk onderzoek in Nederland.

De Leidse (en Nederlandse) sterrenkunde kan zich meten met de wereldtop. Aan astronomen van de Leidse Sterrewacht zijn, maar liefst drie Spinozapremies toegekend. Geen enkel ander onderzoeksinstituut in Nederland kan hierop bogen.

Meer weten?

Ewine van Dishoeck en haar onderzoek naar onze oorsprong in de ruimte

Zie ook

Profielthema

Fundamentals of Science is een van de zes profielthema’s in het onderzoek van de Universiteit Leiden.