Tiende STW-subsidie voor prof.dr. Joke Bouwstra

Maar liefst voor de tiende keer heeft prof.dr. Joke Bouwstra een grote subsidie ontvangen van de Stichting Technische Wetenschappen (STW). De subsidie van 1,1 miljoen euro ontving zij voor de ontwikkeling van nieuwe formuleringen om het huidbarrière herstel van patiënten met constitutioneel eczeem te bevorderen.

Huidbarrièrefunctie

Bouwstra verricht al jaren onderzoek op het gebied van de huidbarrièrefunctie. Deze functie speelt een belangrijke rol bij het toedienen van geneesmiddelen via de huid. Bouwstra is zeer geïnteresseerd in het ontstaan en de behandeling van huidziekten. Eén van de huidziekten waarbij een verminderde huidbarrièrefunctie een belangrijke rol speelt, is constitutioneel eczeem. Dit is een chronische ziekte, die veel voorkomt bij jonge kinderen en gepaard gaat met ontstekingen in de huid. De onderzoeksgroep van Bouwstra, de sectie Drug Delivery Technology, heeft in samenwerking met de sectie Analytical Bio-Sciences (beide onderdeel van het LACDR) en de academische ziekenhuizen van Rotterdam en Leiden, de huidbarrière eigenschappen van de groep patiënten met constitutioneel eczeem zeer uitgebreid onderzocht. Voor het eerst is aangetoond dat er een relatie bestaat tussen de samenstelling en organisatie van lipiden in de huid en een afwijking in de barrièrefunctie bij deze patiënten.

STW-subsidie

Dankzij de STW-subsidie kunnen nieuwe formuleringen ontwikkeld worden, met als doel het barrièreherstel bij deze patiënten te bevorderen, vooral door de lipidensynthese in de huid te stimuleren wat er voor zorgt dat de huid sneller kan herstellen en zo de ontstekingen in de huid te verminderen.